Aamuisin, jos mukana ei ole juomavesiastiaa täytettäväksi, matkaamme usein kanta-aamupalapaikkaan punamustalla PeeCeeX:llä. Mutta alkuviikosta, maanantaina tai tiistaina se ei suostunut yhteistyöhön, vaikka starttasikin entiseen tapaan. Joten veimme pyörän ensin lähistön nyrkkipajaan syynäiltäväksi. Korjaamon seniori sanoi, että nuorimies katsoo kunhan herää 😴.
Ja niin tekikin. Diagnoosiksi tuli, että jotain on palanut, puola tai Googlen kääntäjän mukaan generaattori. Niin tai näin, toimitimme Hondani merkkiliikkeeseen, joita Phatthalungissa on kaksi. Sama diagnoosi, mutta suomalaisittain sanottuna luntakin tuli tupaan. Sillä jonkun sortin korjaamovaltaa käyttävä sanoi, ettei takuu korvaa, vaikka sitä oli kolmesta vuodesta kuukaisi jäljellä.
Kun sataviisi kertaa kysyin "why, why, why?", vieressä säestänyt kisällintapainen selitti viimein kääntäjän avulla, että koska pyörällä ajetaan liian vähän. Joka on noin 4000 kilometriä vuodessa. Kello kilkatti päässä ja ääni vain koveni, kun sanoivat korjauksen hinnaksi ehkä 15 000 bahtia eli liki 500 euroa. Mutta mitä muuta tekee kielitaidoton farangimuukalainen kuin maksaa etukäteen puolet, sillä ilman sitä eivät suostuneet tilaamaan edes osia tai osaa.Kun päästiin ulos, piti Morakot minulle aika marmatuksen. Sanoen, että joku ei ole nyt kohdallaan. Jatkaen, että ajetaan hänen Giornolla toiseen Hondaliikkeeseen, josta molemmat pyörät on ostettu. Mekaanikot kuuntelivat sielläkin thai-, englannin- ja suomenkielistä täydellistä selitystämme silmät pyöreinä käsiä levitellen. Joten tulin siihen tulokseen, että nyt tarvitaan boss, jota pidin kokemukseni mukaan hyvänä ja oikeudenmukaisena miehenä.
Hän sanoi ilman minkäänkielisiä ehkä tai muita selittelysanoja, että takuu korvaa ja "no money". Sitten hän soitti liikkeeseen, jonne jätin PeeCeeX:ni ja toisti kolme kertaa, että "hae rahat pois". Ja minähän hain. Ja eilen hain korjatun pyöräni ja "no money". Jos ajattelen nätisti, ajattelen heidän tosiaan luulleen kysymättä mistään, että takuu ei korvaa. Osa Normi-Jormaksesta kuitenkin ajattelee, että merkkiliikkeen harkittu kusetusyritys. Mutta mitä mieltä muut ovat?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti