Nimipäivä tai oikeastaan etunimi on loppujen lopuksi itse kullekin varsin merkityksellinen asia, vaikka siihen ei olekaan sidottu lain velvoittamana samoja asioita kuin syntymäpäivään. Muistan kuinka odotin 15-vuoden ikää saadakseni ajaa "isoilla teillä" vuotta aiemmin vanhemmilta saamalla Sport mopedilla. Ja miten innoissani olin vuotta myöhemmin oppivelvollisuuden päättymisestä, jonka jälkeen minua ei enää voitu pakottaa kouluun. Tukka oli takana, elämä edessä ja ajattelin päivien jatkuvan ikuisesti. Sitten oli vuorossa 18 vuoden ikä, ajokortti sekä armeja. Pääsin myös syntymäpäivänäni Jokelan Haarikkaan, vaikka "terävien" juomiseen ravintoloissa tarvittiin pari vuotta lisää vuosia. Näin taisi olla Alkonkin laita.
Mutta on etunimelläkin omat juttunsa. Tosin armeijassa kutsumiseen taisivat upseerit ja aliupseerit käyttää sukunimiä. Alokas Soini, jääkäri Soini sekä myöhemmin korpraali Soini. Koulussa olimme tunnettuja etunimiltä ja kaveriporukoissa lempi- ja välillä pilkkanimillä tai siltä väliltä. Minäkin niitä käytin ja sain kärsimyksiin saakka. Ja onhan etunimi sen antajallekin tärkeä, sillä useimmiten taitavat vanhemmat valita sen tai ne varmuuden vuoksi sekä tytölle että pojalle jo ennen syntymää. Ymmärrän miksi olen keskimmäiseltä nimeltäni Veino ja aavistelen miksi kolmas nimi on Juhani. Mutta kutsumanimi Jorma on täysi mysteeri, sillä luulen olevani ainakin lähisukuni ainut sellainen.
Etunimeäni juhlin ensi kerran eilen, vaikkakin muistelen saaneeni lapsena nimipäivälahjaksi makeisia tai jotain muuta pientä. Juhlapäiväni valveilla oloajan aloitin aamukaffen ja -palan jälkeen uimahallin höyry- ja tavallisista saunoista. Kerkeksen keraamisten kivien antaessa lämpökäsiteltyjen, apassipuisten seinien sisään makoisat löylyt. Muutaman asteen kaakelitynnyrin vedessä kävin pariin otteeseen, kuten lämpimässä terapia-altaassakin. Väliin mahtui myös normaalia, teräspintaista 25 metrin allasta.Varsinaiset nimpparipirskeet pidin Hyrylän Ärrällä tarjoamalla Juhlamokat tutuille ja joillekin tuntemattomille sekä kaima-Jormalle. R-kioskin henkilökuntakin ilahdutti merkkipäivää antamalla lahjaksi minulle pahvimukillisen oikein hyvää kahvia. Ystävällisyydestä jäi muutenkin hyvä maku suuhun. Tunnin tai parin maailmanparannuksen jälkeen matkasin iltapäivän mittaan lihapiirakoineni hopeanharmaan, vanha rouva Avensiksen kanssa takaisin Jokilaaksoon. Miettien matkalla miten jatkan juhlintaa. Vastauksen antoi lapsuuden ja nykyisyyden ystäväni, joka soitti kysyen lähdenkö Jumbon kiinalaiseen syömään. Tähän minä, että toki, sillä onhan juhlapäivä. Siihen sanoi kolmannen nimeni kaima, että onnea vaan sitten paljon tähänkin päivään, vaikka olin ajatellut, että yhden päivän onnittelut olisivat riittäneet.
Samalla reissulla entinen koulukaverini osti myös lapsenlapselleen rippilahjan, joka palautti mieleen oman ripille pääsyn Tuusulan kirkossa yli 60 vuotta aiemmin. Juhani totesi muistavansa hyvin sen päivän. Sanoi tallessa olevan myös kuvan hetkestä, jossa seisomme molemmat pukuinemme muiden joukossa Herran huoneen ulkoportailla. Ehkä joskus pyydän kopion ja tallennan sen digimuodossa itselleni. Iltapäivän ja illan vietin seuraten Jokilaakson lintujen, oravien ja pikku öttiäisten elämää sekä eläen Yle Areenan Karussa maassa. Auringon laskiessa kuljin rehevän ja kesäisen luonnon keskellä iltauinnille uimapolkua Tuusulanjoen Jokilammelle, jossa on mukana hiukkanen Päijänteen, Asikkalanselän kirkasta vettä.

























