Vaikka Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes suosittelee kuntia lisäämään valvottujen uimarantojen määrää sekä kehittämään rantavalvojien työn edellytyksiä, ei toimiin ole Keski-Uudenmaan kunnissa tartuttu. Tuusulassa uimavalvontaa järjestetään edelliskesän tavoin ainoastaan Häklin montulla, ja sielläkin vain viikonloppuisin.
Eilen suoritin uimiseen liittyvän testauskäynnin kello 11 jälkeen Tuusulan uimahallin altaisiin ja saunoihin testatakseni sopeutuuko ajan patinoima mieleni väen paljouteen, sillä vain kaksi päivää on jäljellä kello kuuden aamusaunaa. Sen jälkeen on vuorossa vain yksi vuoro paisutetulle heinäkuulle. Se vie osan hallin työväestä lomille ja käyttäjiltä ilta- sekä aamusaunat ja niiden mukana myös allasajat.Vaikka ymmärränkin törsäilevän sukupolven aikaan saaman säästövimman ja -tarpeen, jotka tuovat monelle ei mieluisia nuukailun kohteita, ei varsinkaan ikäihmisten aamun kuntoilumahdollisuuksista tinkiminen taida tuoda kokonaisuuden kannalta aitoja säästöjä. Se suojelee vain oman kustannuspaikan vuodesta toiseen hiipuvia varoja. Mutta aika paljon aamuisin on altaalla vesijumppalaisia ja kellukkeet tai painot jaloissa vesikävelijöitä sekä uimareita, jotka nyt tauottavat kuntoilunsa, sillä siitä katoaa mielekkyys väen paljouden vuoksi. Ehkä tilastoista ei pysty poimimaan kunnon hoitamisen vaikutuksia terveyspuolelle tai "ei kuulu mulle muiden kustannuspaikat", vaikka yhteisistä verorahoista onkin kysymys.Sitten toiseen aamun aiheeseen, joka liittyy eilisen päivän sauna- ja uintimatkaan. Koko kevään olen tasapainoillut Jokilaakson luonnonsuojelualueella ja pihapiirissä muiden eläjien kanssa. Ihmetellyt mistä saavat pienet lihansyöjälinnut ruokansa, kun alkukesän ilmassa ei ole juuri lennellyt hyttysiä eikä muitakaan hyönteisiä. Kun niitä pyydystämässä on toisten joukossa ollut vain yksi tai kaksi käpytikkaa, olen pärjännyt niidenkin kanssa. Vaikka syömätavat lintujen ruokapöydässä ovat sottaista puuhaa ja suuri osa auringonkukan siemenistä lentelee sinne tänne maahan. Tikat lisäksi häätävät helposti aterialta oravat ja muut linnut, on eläinmaailmani sopu silti säilynyt.
Olen sietänyt senkin, kun ne ovat nokkineen nakutelleet muovisen ruokasäiliön kanteen pari reikää kesässä. Mutta nyt tikat ovat tuoneet koko heimonsa aamiaiselle, päivälliselle, illalliselle ja ehkä yöpalallekin. Eikä mennyt montaa päivää, kun vahvanokkaisin oli ruokasaavissa uuden kannen alla kylpemässä siemenissä kuin Roope Ankka rahasäiliössään. Eilisen aamun metsäwc-reissulla huomasin tikan kurkkivan kannen reiästä kuin lintumaailman valtias konsanaan. Linnunmentävästä aukosta ja pienemmistäkin menee myös sadevesi sisään, joka saa sienenet itämään ja työntämään auringonkukan kasvuvarsia päivänvaloon. Niinpä uimareissulla vaihdoin ruokavarastoa ja noudin Puuilosta peltisen, yli 60 litraisen tuhkaämpärin. Nyt sitten istun blogia kirjoittaessa sisällä Sammal Soinin keinutuolissa katsomassa ikkunan takaa mitä tuumaa tikkalauma uudesta, niille tekemästäni ruokaongelmasta.



























