Päästökaupan avulla voidaan säädellä Euroopan talousalueen päästöjen syntymistä. Päästökaupan piiriin kuuluvat laitokset voivat myydä ja ostaa keskenään päästöoikeuksia, jotka oikeuttavat tietyn päästömäärän tuottamiseen. Päästöoikeudet hinnoitellaan euroa / päästötonni.
Tarkoituksena on, että teollisuus- ja energiantuotantolaitosten sekä Euroopan talousalueen sisäisen lentoliikenteen kasvihuonekaasupäästöt pysyvät koko EU:n päästökauppasektorille asetetun päästökaton rajoissa.
Olen tunnustanut poliittiseksi värikseni vihreyden kauemmin kuin sellaista puoluettakaan oli Suomessa. Ehkä eniten siksi, koska en hyväksy vastuulliseksi ajatteluksi, että hinnalla millä tahansa kaikki mahdollinen muutetaan rahaksi ja sanotaan tuleville sukupolville ostakaa taaloilla tai euroilla uusi maapallo.
Joka tapauksessa minua on joskus syytetty kaksinaamaisuudestakin ja kysytty kuinka voit ylipäätään lentää, kun olet vielä vihreäkin? Vastausta miettiessäni on pitänyt ajatella ja tehdä laskelmia millaisella päästöjen tai energian vaihtokaupalla lennän vuosittain Thaimaahan ja takaisin.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että pitkällä matkalla lento kuluttaa polttoainetta noin 3 litraa/matkustaja/100km, kun kone on täynnä. Vuosittain 8000 kilometriä, usein sinivalkoisin siivin Aasiaan ja takaisin kuluttaa polttoainetta per lärvi noin 500 litraa.Keskimääräinen omakotitalon lämmitysöljyn kulutus on noin 2 500– 3 000 litraa vuodessa, Merikonttikotini ja saunakontti suihkuineen sekä toiletteineen lämpenevät molemmat sähköllä, jos en lämmitä kotiani puolivaraavalla takalla. Mutta jos minulla olisi öljylämmitys, palaisi polttoainetta vuodessa 60 neliön lämmittämiseen alle puolet omakotitalon lämpöenergiasta.
Koska olen luonnon lämmittämässä ilmastossa talvikaudet ja ilmalämpöpumppu pitää lämmön Suomikodissani 10 asteessa, voin perustellusti sanoa säästäväni vuosittain energiaa enemmän kuin lentomatkoillani kulutan. Aasiassa en käytä edes lämmintä suihku- tiski- tai muutakaan pesuvettä, joten siinä on lyhykäisyydessään energian vaihtokauppani. Päästöjen osaltakin tulee säästöjä, sillä Suomessa käytän uusiutuvia sähkön tuotantomuotoja.
Hieman saivarrellen ekstraa tulee, kun en ole ajelemassa talvipakkasessa huoneen lämpöisellä, 2-litraisella Vanha rouva Avensiksella, vaan ajan valmiiksi lämpimässä ilmassa 160 kuutioisella kaksipyöräisellä PeeCeeX:lläni.
Tänään ilman ollessa kuudelta neljä astetta plussa puolella, menen kesäkauteni viimeisen kerran aanu-uinnille luonnonveteen ja lähden päivän mittaan talveksi säästämään energiaa Finnairin puhalluslampulla Jokilammen joutsenperheen jäädessä vielä toviksi lentoharjoituksiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti