Buddhalaisen Wat Phon pyhien kirjoitusten mukaan Songkran sai alkunsa Kapila Brahman (punertava Brahma) kuolemasta. Muinaisina aikoina hän oli varakas mies. Naapurina asui juoppo, jolla oli kaksi poikaa ja hän väheksyi rikasta lapsettomuudesta. Häntä nöyryytettiin ja mies rukoili auringon sekä kuun jumalia antamaan pojan. Yritykset epäonnistuivat, kunnes hän tarjosi keitettyä riisiä banaanipuussa asuvalle puujumalalle ja kysyi Indralta voisiko hän täyttää toiveen.
Nimeltään Thammabal tai Dhammapala, vanhurskauden suojeleva syntyi. Lapsi oli fiksu, joka oppi kolme vedaa, lintukielen ja opetti ihmisiä myös välttämään syntiä. Kapila Brahma sai tietää tästä ja halusi testata lapsen älykkyyttä: "Missä on ihmisten kunnia ( sri ) aamulla, päivällä ja illalla?" Häviäjän pää leikattaisiin irti. Poika ajatteli turhaan kuusi päivää, mutta ei löytänyt ratkaisua arvoitukseen.
Hän makasi sokeripalmun alla ja kuuli kotkaparin keskustelun, jotka aikoivat syödä hänen ruumiinsa, kun hän häviäisi vedon. Naaraskotka kysyi kumppaniltaan tiesikö tämä vastauksen. Hän vastasi: "Aamulla sri ilmestyy kasvoille, joten ihmiset pesevät kasvonsa aamuisin. Keskipäivällä sri on rinnassa, joten ihmiset suihkuttavat hajuvettä joka keskipäivä. Illalla sri menee jaloille ja ihmiset pesevät jalkansa iltaisin." Thammabal opetteli vastauksen ulkoa ja antoi sen Kapila Brahmalle seuraavana päivänä.
Hävittyään vedon Kapila Brahma kutsui seitsemän tytärtään ja kertoi heille, että häneltä täytyy leikata pää irti. Mutta jos se putoaisi maahan, se loisi helvetin, joka nielaisisi maailman. Jos hänen päänsä taas heitetään ilmaan, sateet lakkaisivat. Ja jos se pudotetaan mereen, kaikki merivesi katoaa. Näiden onnettomuuksien estämiseksi hän käski tyttäriään asettamaan pään kohotetulle phanille.
Thungsa, hänen vanhin lapsensa säilytti isänsä pään Kailash-vuoren luolassa. Joka vuosi, kun aurinko saapui, yksi Kapila Brahman lapsista, nimeltään Nang Songkran "Lady Songkran" ja muut enkelit muodostivat kulkueen.
Nainen seisoo, istuu, nojaa tai nukkuu eläimen selässä ajasta riippuen. Aamunkoitosta keskipäivään hän seisoo kulkuneuvonsa takana ja sen jälkeen auringonlaskuun saakka hän istuu. Auringonlaskun ja puolenyön välillä nainen makaa, mutta jättää silmänsä auki. Keskiyön jälkeen hän nukkuu.
Nämä asennot ja muut yksityiskohdat piirrettiin aiemmin osaksi Prakat Songkrania ja ovat nyt osana kuusolaarikalenteria. Kulkue kestää 60 minuuttia Meru - vuoren ympäri. Tätä kutsutaan myöhemmin nimellä Maha Songkran erottaakseen sen muista Songkraneista, joita esiintyy, kun aurinko siirtyy horoskoopista toiseen. Yksinkertaisuuden vuoksi nimi lyhennettiin myöhemmin nimeksi Songkran.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti