Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 30. maaliskuuta 2021

Väärien valintojen asiantuntija * 236

Olen kirjoittanut paljon blogi- ja päiväkirjakirjoituksia. Niistä reilut tuhat on Päivin käsialaa. Siinä hän on loistava. Varsinkin silloin, kun kirjoituksessa on tunne mukana, en voi lopettaa lukemista kesken. Välillä luen sen moneen kertaa. Tämä kirjani "Väärien valintojen asiantuntija" on osa suurta ketjua, jonka kirjoitan niin ikään blogimaisesti. Joskin haaveena on saada julkaistua se paperikirjamuodossakin.

Joskus kirjoitukseni ovat sangen henkilökohtaisia. Niistä saan eniten kirjoittaessa itselleni ja niistä saan eniten palautetta, joka vain anihavoin on kielteistä. Yleensä ne liittyvät silloin joko irtokoirien ruokkimiseen tai lumen alta keväisin paljastuviin, saman eläinlajin jätöksiin.

Joskus saan myönteisen palautteen yllättävältä taholta. Ne kantavat minua kauan ja saavat hyvälle mielelle sekä kannustavat jatkamaan kirjoittamista. Näin kävi tänä aamuna, sillä sähköpostissa minua odotti hyvin kaunis kiitoskirje leskeksi jääneeltä rouvalta. Joka oli viimein, kolmen vuoden jälkeen pystynyt surun hieman irroittaessa otettaan katsomaan mitä hänen kuolleesta puolisostaan oli sosiaalisessa mediassa ja netissä ylipäätään kirjoitettu.

Sieltä surevan silmiin oli tarttunut parin vuoden takainen kirjoitukseni hänen miehestään, jonka kanssa minulla oli monen vuoden yhteinen taival töihimme liittyen. Palaute liikutti minua syvästi, sillä olin tavoittanut jotain, joka on yksi kirjoittamiseni syyvimpiä tarkoituksia.

Tunteella kirjoittaessaankaan ei voi tietää kuka kirjoitetun lukee ja miten hän sen ennen kaikkea kokee. Suurimmalle osalle blogien tai kirjankin lukeminen on hyvää tai huonoa viihdettä ja ehkä joskus jotain siltä väliltä. Mutta joskus painetulla tai sähköisella sanalla tavoittaa jotain syvempää, jota ei samalla tavalla tavoita kasvotustenkaan.

Silloin tällöin kuulee myös sanottavan, että kirje, kortti tai sosiaalinen media ei voi korvata elävää, nokakkain tapahtuvaa kohtaamista. Olen samaa mieltä, mutta asia on toisinkin päin. Painettu sana ja kuunneltu laulu voi tuoda joskus jotain sellaista syvyyttä elämään tai hetkeen, jota ei koskaan voi kokea kasvotusten. 


Ei kommentteja: