Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 24. lokakuuta 2014

Hyrylän kylänraitti

jormas: Tuusulassa on aika ajoin keskusteltu, että pitäisikö esimerkiksi Hyrylään tulla Lappu-Liisoja tai Laureja. Yksimielisyyttä ei ole löytynyt ja nyt aiheesta keskustellaan taas. Mutta niin tässä kuin monessa muussakin, kunnallinen organisaatio tulee perässä, jos hyväksi havaitsee.

Kun kunnallinen päätöksenteköjärjestelmänä on poliittinen demokratia, tuo se jäykkyyden lisäksi mukaan monta mielipidettä. Mutta se on demokratian hinta, jonka otan mieluummin kuin Saddam Husseinin ja monen muun kaltaisen diktatuurin. Etunenässä pysäköinnin osaltakin kulkee Hyrylän raitilla yksityinen, pysäköinninvalonta, jonka nouudattamatta jättäminen tuo mukanaan taloudellisen saktion.

Itse ole tallannut kylän polkuja, teitä ja katuja pätkää lukuunottamatta yli 60 vuotta. Koko ajan Hyrylästä on tehty kaupunkia tai ainakin kaupunkimaista. Huvittavaa oli, kun Rykmentinpuistoon mahdollisesti tulevalle kauppakeskukselle etsittiin näyttävästi arkkitehtia. Että suunnitelman pitää istua kaupunkimaisemaan. Mihin ihmeen kaupunkimaisemaan? Tuusulan moottoritie päättyy Hyrylään, junarataa ei tule koskaan, kuten ei myöskään tiiviisti rakennettuja asuntoalueita. Hyvä niin, sillä mitä hyvää esimerkkiä olisi otettavista kahdesta entisestä tuusulalaisesta  kaupungista. Järvenpäästä ja Keravasta.

Pitäisi siis hyväksyä ja nähdä rikkautena sekä voimavarana pientalovoittoinen avara ja väljä Hyrylä ympäristöineen. Mutta silloin ei ole kaupunkikuvaa vaan kylän kuva. Päättäjien pitäisi pohtia millainen elinkeinoelämä kauppoineen ja pienine yrityksineen elää kylänraitilla. Toivottavasti joku muukin kuin kuvan Suomen Aluevalvonta Oy:n Parkkipate.

Ei kommentteja: