Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 23. kesäkuuta 2026

Mitätön ja tarpeeton kesäharmitukseni

Jäähallit ovat pääsääntöisesti suljettuina keskikesällä. Jääkiekko- ja luistelukausi päättyy yleensä huhtikuun aikana, minkä jälkeen jäät sulatetaan ja halleissa tehdään kesähuollot. Tauon aikana tiloja voidaan käyttää kuitenkin rullakiekkoon tai muihin kesälajeihin. Uusi jääkausi aloitetaan tyypillisesti taas loppukesästä elokuun aikana, kun seurojen harjoitukset pyörähtävät käyntiin. Esimerkiksi Tuusulan urheilukeskuksen jäähallin kahviokin pitää ovensa suljettuina toukokuun alusta syyskuun loppuun saakka, mikä heijastelee hallin hiljaisempaa kesäkautta.

Normaalisti Tuusulan uimahallikin on sulkenut ovensa kesäisin kokonaan huoltotauon ajaksi, mikä on yleinen käytäntö suomalaisissa uimahalleissa. Hassua sinällään, että kaikki seudun uimahallit ovat kiinni samanaikaisesti Tänä kesänä tilanne onkin poikkeuksellinen, sillä Tuusulan uimahalli avautui kesäkuun alussa pitkän peruskorjauksen jäljiltä. Sanovat, että sen ansiosta perinteistä kesätaukoa ei tarvitse pitää lainkaan, sillä kaikki laitehuollot ja kunnostukset saatiin tehtyä remontin yhteydessä. Joten halli palvelee polskijoita koko kesän juhannusta lukuun ottamatta suppeammilla keskikesän aukioloajoilla. Se vie lomille myös kahvion aamiaisen puuroineen.

Tuusulan uimahallissa allasveden puhtaudesta huolehditaan jatkuvalla kierrolla ja monivaiheisella puhdistusprosessilla. Vesi ei siis pysy altaassa sellaisenaan, vaan sitä johdetaan koko ajan altaasta puhdistusjärjestelmään. Ensin se kulkee karkeasuodattimen läpi, joka nappaa kiinni isommat partikkelit, kuten hiukset ja irtoroskat. Veteen lisätään myös saostuskemikaalia. Sen tehtävänä on sitoa vedessä oleva hienojakoinen, silmälle näkymätön orgaaninen lika (kuten ihorasva ja hiki) hiutalemaisiksi ryppäiksi, jotta ne jäävät jatkossa suodattimiin. Hiutaloitunut vesi kulkee uimahallin suurten suodattimien läpi, jotka vangitsevat edellisessä vaiheessa sidotun orgaanisen lian tehokkaasti.

Veden pH-arvo säädetään sopivaksi rikkihapolla. Samalla veteen lisätään klooria, joka on ensisijainen menetelmä bakteerien ja muiden mikrobien tuhoamiseen. Tuusulan uimahallissa käytetään tehostusmenetelmänä UV-valokäsittelyä. Ultraviolettivalo tuhoaa mikrobeja ja pilkkoo vedestä sidottua klooria (kloramiineja), mikä vähentää uimahallille tyypillistä "kloorin hajua" ja pitää ilman sekä veden miellyttävämpänä uimareille.

Eilen kun kuulin, että uimahallin iltojen ja aamujen aukioloajat loppuvat keskikesän ajaksi, närkästyin. Huomasin vieroitusoireita, sillä olin jäänyt koukkuun mukavasta kesäaamujen tavasta erilaisine saunoineen ja altaineen. Vaikka luonnonvedet minut päivän ja illan mittaan lepyttivätkin, harmittelin asiaa, kun henkilökunta sanoi supistettujen aukioloaikojen syiksi säästöt ja että täytyyhän henkilökunnankin päästä kesälomille.

Niit täytyykin, mutta kaikkienko yhtä aikaa? Enkä kyllä oikein ymmärtänyt säästämisen vimmaakaan, sillä ei yhden vuoron kuukauden supistuksista merkittäviä säästöjä tule. Kallis investointi ja yli vuoden kestänyt mittava peruskorjaus on niellyt verorahoja siinä määrin, että olisin toivonut muita säätöjä kuin aikuoloajat. Tietysti on mukavaa, kun halli on kokonaan suljetun sijaan auki päivisin yhden työvuoron voimalla koko kesän. Silti sekä uimahallien sulkuajoissa on sellaista mikä ei istu ymmärrykseeni eikä varsinkaan ole mieleeni. Sillä halli-investoinnit on tehty verovaroin ihmisten vapaa-ajanviettoon, mutta ovat suljettuna tai supistetulla käytöllä juuri silloin, kun ihmisillä on eniten aikaa harrastaa ja hoitaa kuntoaan.

Ei kommentteja: