Kysyin Gemini keinoälyltä: "Haluaisin tietää paljonko maksaa polttoaine henkeä kohden matkustaessani Helsingistä Bangkokiin, jos lentokone on täynnä?
Ja lyhennetty vastaus: "Voin antaa sinulle arvion polttoainekustannuksista matkustajaa kohden Helsingin ja Bangkokin välisellä lennolla, jos matkan pituus on 7 800 km ja lentokoneena Airbus A330/A350. Nykyiset laajarunkokoneet kuluttavat pitkillä reiteillä noin 2,5–3,5 litraa / 100 km / matkustaja (Jet A-1 eli kerosiini). Joten kustannus matkustajaa kohden on 234 litraa×1,00 € eli 234 €."
Sitten yritin löytää autoreittiä samalle välillä, mutta ainakaan Google Mapsini ei siihen kyennyt. Sen sijaan jalkapatikalle se löysi varsin suoran väylän, jonka tallustaminen 30 kilometriä vuorokaudessa kestäisi vuoden. Jos taas lähtisin matkaan hopeanharmaalla, Vanhalla rouvalla samoja jälkiä, niin pelkät polttoainekustannuksetkin suht janoisella ja ikäisellä Avensiksella olisivat 1200 euroa.
Kysyinpä vieltä Geminiltä, että paljonko maksaa mennä junalla sama matka? "Hei! Junamatka Suomesta Thaimaahan on mahdollinen, mutta se on useiden junien, mahdollisesti bussien ja muiden kulkuvälineiden yhdistelmä, sillä suoraa junayhteyttä ei ole. Verkosta löytyvän tiedon mukaan yhdistetty junamatka Suomesta (Helsinki) aina Thaimaahan (Chiang Mai) saakka saattaisi maksaa alkaen noin 366 euroa. Mutta halvimmat matkat ovat olleet alkaen 650 EUR yhdellä reitillä, joten kokonaishinta riippuu monista tekijöistä.Reitti kulkee usein Siperian radan kautta Venäjän läpi ja sieltä eteenpäin Aasiaan. Matka sisältää silloin junamatkoja Venäjän, Mongolian ja Kiinan kautta, josta jatketaan Kaakkois-Aasiaan sekä Vietnamin ja Kambodžan kautta Thaimaahan. Matka-aika on vähintään pari viikkoa, ja hinta riippuu paljon valituista junaluokista, reiteistä ja siitä, kuinka aikaisin liput varaa."
Tulipa selailtua samalla Suomi-kotiin paluuajankohdan lentolippujenkin hintoja ensi maaliskuulle. Sillä edelleen on karsittava menoja, jos aion jatkaa elämää kuten Matti Nykänen sanoi fifty-sixty. Kohdallani se tarkoittaa puolet vuodesta Pohjolassa ja toinen puoli Aasiassa. Mainitulle päivälle Finnairin 12 tunnin lento maksaa karvalakkiosastollakin tuplaten kuin halvin vuorokauden lento muilla furmoilla ja kahdella vaihdolla. Säästöä tulisi palkkarahoina pelkästään istumisesta bruttona 60 euroa tunti. Siispä taidan istua maaliskuussa puoli vuorokautta ekstraa kelvollisella palkalla. Sillä ja Merikonttikodin ja -saunan 10 asteen peruslämmöillä, puhelinparkissa ja seisomassa olevilla netti- ja puhelinliittymillä sekä saman ajanjakson Vanhan rouvan seisontavakuutuksen säästöillä maksan kummasti lentoni molempien päiden taksimatkoineen.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti