Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 24. syyskuuta 2020

Väärien valintojen asiantuntija * 49

Olin valtuutettuna Jyväskylän maalaiskunnassa ehkä toistakymmentä vuotta. Siihen mahtui monia lautakuntia, mutta myös kunnanhallitusta sekä paljon hienoja muistoja ja Mannerheimin Valkoisen Ruusun ritarikunnan 1. luokan ansiomerkki kultaristein.

Kerran olin kunnan väen pikkujoulumatkalla Tallinnassa ja kuinka ollakaan, vapaamuotoisessa illanvietossa nousi esille tapani liikkua. Joka oli Chevroletin Stareagle 6,2 litraisella V8 dieselmoottorilla. Olin hankkinut sen käytettynä Dallasin lentokentältä.

Autossa oli toimistoni ja työmatkoilla vuoteeni. Maalautin etuoviin laitapuolenkulkijan kuvan maihinnousutakki päällä ja viinipullo taskussa. Sekä kylkien mittaiset tekstit: "Dirty old men, need love too".

Vappuna Jyväskylä Lutakossa nuoret heittelivät auton täyteen viuhkoja ja ilmapalloja saatesanoilla, että "sun täytyy olla hyvä jätkä, kun sulla on tollanen teksti". Tähän minä, että miten niin? "No, lyhyellä englannilla suomennettuna siinä lukee Likaiset vanhat miehet tarvitsevat myös lovea."

Pikku maistissa olleen kunnanhallituksen jengin mielestä auto ei kuitenkaan sopinut vihreällä luottamushenkilölle. Joten juonessa mukana tai peräti ytimessä olevana lupasin vaihtaa sen ensi tilassa pienempimoottoriseen.

Viikon, kahden jälkeen olin lunastanut lupaukseni ja parkkeerasin vaihdokkini aamulla kunnanjohtaja Tarmo Pipatin autopaikalle. Ja lampsin hänen huoneeseen sekä kysyin, että "missä mahtanee olla kunnan henkilöautopaikat? Sillä uusi kulkuneuvoni ei nyt sitten mahdu ainakakaan sinun parkkiruutuun".

Olin vaihtanut Letukkani Tampereella Cadillaciin, jossa oli 5,7 litrainen V8-bensakone. 500 kuutioita vähemmän ja puhtaammalla polttoaineella toimiva moottori.

Ei kommentteja: