Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 10. maaliskuuta 2020

Valikoiva lainkuuliaisuus, sovellettu rehellisyys ja liukuva omatunto

Otsikon ominaisuudet, kaikki, ovat olleet minulla aina. Kuten muillakin, vaikka he eivät sitä tunnista tai tunnusta.

Joillakin, niin sanotusti uskoon hurahtaneilla siitä on seurannut jotain muuta kuin ehkä niillä, joiden sydämeen Vapahtaja on hiljaa, kuin varkain hiipinyt. He taas eivät aina näiden hurahtaneiden mielestä ole uskossa lainkaan, koska "maat eivät ole tärisseet eivätkä taivaat auenneet".

Kun pidin elämäni ensimmäisen puheenvuoron tunnustavana kristittynä taatusti pieneltä paikalta Vaasassa, katulähetysillassa lähes 40 vuotta sitten, ihmettelin missä on tilaisuudesta niin sanottu kadun kansa.

Silloin takapenkistä  nousi vaivalloisesti ylös minua huomattavasti iäkkäämpi mies, joka sanoi kuuluvallä äänellä: "Kuule poika. Silloin kun minut ylennettiin tavallisesta ihmisestä syntiseksi ihmiseksi...."
Tätä olen monesti maistellut sekä miettinyt ja se onkin hengellisen elämäni peruspilareita. Minulle se ei ole vaatimatonta elämää, mutta senkin edestä nöyrää.

Blogiotsikon mukaisista ominaisuuksista en yhdestäkään ole päässyt silti eroon, mutta olen kyennyt siirtämään niitä maailmassani toiseen kohtaan. En lankea lavealle tielle niin helposti kuin aiemmin. Olen siitä kiitollinen.

Mutta feikkifariseuksilla on käynyt toisin. He ovat saaneet tehtäväksi itsensä tutkimisen ja varsinkin muokkaamisen sijaan muiden muuttamisen ja heidän syntisäkkien tonkimisen.

Ehkä eniten tätä heidän tarjoamaa taivaan mammonaa olen saanut maistaa, kun liityin Aito avioliitto -ryhmään ja julkisesti puolustin kaikkien ihmisten oikeutta rakkauteen ja sen tunnustamiseen Jumala edessä muiden tavoin. Niin eronneiden kuin homojenkin.

Nämä kivien heittelijät mustanpuhuvine raamattuineen tiesivät uskostani kaiken ja varsinkin sen, että tieni vie satavarmasti iankaikkisen elämän kuumaakin kuumemmalle osastolle.

Nyt osin tämä sama joukko, jonka tehtävänä on muiden muuttaminen, on sitä mieltä, että valtakunnansyyttäjä ei saisi edes tutkia onko kansanedustaja rikkonut lakia.

Kun valtakunnansyyttäjä suorittaa esitutkintaa, tekee hän sen virkavastuulla. Mutta ne ketkä tekevät hänestä tutkintapyyntöjä asian ollessa kesken, syyllistyvät minun maailmassani maalittamiseen.

Mutta kun kulkee kovin kaukana muiden edellä omaa ylivertaisuutta täynnä, niin mistä silloin kysyisi neuvoa? Tai edes kuuntelisi toisinajattelijoita.

Kun tätä kaverini ja ystäväni välimaastossa olevalle hänen sivuillaan ihmettelin, niin ei aikaakaan, kun ensimmäiset kivikasat oli kaivettu esiin.

Mutta silti kuljen omia polkujani ja taivastietäni, jonka suurimmat esteet ovat itseni lisäksi he tai ne, jotka kulkevat valovuoden Vapahtajani edellä.

Tämä joukko sanoo mitä Jumala sanoo minulle, joten minäkin sanon mitä Hän sanoo heille: "Paina jarrua, slow down and take it easy. Koittakaa olla ihmisiksi, sillä kyllä minä oman jobini hoidan."

Ei kommentteja: