Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 15. tammikuuta 2020

Filippiineillä, osa 17

Puolitoista vuotta sitten kirjoitin blogin nettihuijarista "Kuka olet Amanda William tai oletko kukaan?" Viime yönä sain palautteen:

"I've just received the same mail... thank you for sharing the information.
I can smell a scam from miles... and this one is no different."

Edellisyönä chattasi naapurintyttö hiekkalaatikolta lähes 70 vuoden takaa ja sanoi "Joku yritti huijata rahaa sun nimissä, missä oot Jorma Soini?"

Ja minähän vastasin, että Filippiineillä ja kysyin perään miten? Ja hän vastasi: "Esiintyi sinuna ja pyysi antamaan tuhat euroa, kun olit hukannut rahapussin. Ääni oli tuttu, siks menin ensin lankaan. Sit ihmettelin numeroa, josta soitto tuli. Sano et se on nyt tämä."
************************************
Olen ajellut nyt täällä Olongapossa kymmeniä kertoja tricyklellä eli kolmipyörällä sekä jeepneyksi, joskus jeepiksikin kutsutuilla joukkoliikennevälineillä. Joihin mahtuu kahdelle penkkiriville noin 25 henkeä. Ja ohjaamoon kuljettajan lisäksi kaksi.

Jos kriteerinä on, että se on joukkoliikennettä, joka ajaa määrättyä reittiä, niin jeepney on sellainen ja tricykle on taksi. Johon siihenkin mahtuu puolentusinan molemmin puolin henkilöiden koosta riippuen.

Jeepneyllä matkaan 10-20 pesolla (n. 20-40 senttiä) monta kilometriä ja 100-200 pesolla kolmipyörällä samoin.

Nämä kaksi kulkuvälinettä ja -muotoa voi yhdistää ja valjastaa omaan käyttöön. Mutta pelkästään jeepneylläkin joukkoliikenne toimii loistavasti, sillä niitä on jokapuolella ja ne kulkevat tiheällä aikataululla.

Vaan toisin on merikonttikodissani Tuusulan Jokilaaksossa liikkumisen laita. Linja-autot kulkevat harvoin, ne ovat usein lähes tai puolityhjiä ja silti ne ovat 50-paikkaisia. Monesti olen ajatellut, että kun bussit kulkevat harvoin, ei niitä moni saa itselleen mieleiseksi liikkumisvälineeksi. Isot, kalliit autot tehottomassa käytössä. Tietysti isoissa autoissa tarvitaan vähemmän kuljettajia, joten siitäkö säästöt?

Yhden linja-auton hinnalla ostaisi useammankin pienemmän auton, jotka voisivat kulkea useammin ja ihmiset saisivat sorvattua menonsa aikatauluihin sopiviksi. Kuljettajien palkkoihin menisi tietenkin enemmän. Mutta nyt ajaa yksi bussikuski puolityhjää linja-autoa ja toinen saa toimentulonsa kortistosta. Jolloin tietty voi istua päivät vaikka bingohallissa. Mutta mistä ne säästöt sitten tulevat?



5 kommenttia:

LowFlyR kirjoitti...

Ei se ole jeeppi vaan jeepney
Ja kyse ei ole eri kieli eri nimi tilanteesta, vaan jeepney on jeepistä "jalostettu" kulkuneuvo. Paljon isompi kuin jeeppi.

For life kirjoitti...

Jeepneys alun perin valmistettu Yhdysvaltain armeijan jeeppejä jääneet toisen maailmansodan . [6] Sana jeepney on todennäköisesti portmanteau- sana - yhdistelmä " jeep " ja " jitney ", molemmat sanat ovat yleisiä slängejä aikakauden suositussa kansankielessä: "jitney" on suosittu termi amerikkalaiselle taksille ja " jeep "äskettäin muodostettu termi, joka kuvaa sotilasajoneuvotyyppiä (alkuperä yleiskäyttöön , tai GP, siis Jeep ). Muut lähteet kannattavat paljon epätodennäköisempää selitystä, että kyseessä on "jeepin" ja "polven" portmanteau, koska matkustajat istuvat hyvin lähellä toisiaan.Suurinta osaa jeepneistä käytetään hyötyajoneuvoina . Joitakin käytetään henkilöautoina. Jeepneenejä käytetään harvemmin kaupalliseen tai institutionaaliseen käyttöön.

LowFlyR kirjoitti...

Mutta ei kuitenkaan jeeppi :)

LowFlyR kirjoitti...

Vaimon isä ei aja jeeppiä Manilassa vaan jeepneytä :)

For life kirjoitti...

Eilen tulin vuorilta alas ja matkalla kysyin yhdeksältä paikalliselta. He kaikki sanoivat, että "jeep". Ja kysyin kuinka he kirjoittavat sen. Ja kaikki kirjoittavat hiekkaan JEEP. Ehkä haluat tulla opettamaan heille paikallisia tapoja?