Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 12. syyskuuta 2019

Arvoisa Osuuspankki siellä jossakin Jumalan yläpuolella

Harvoin joku yritys kykenee näyttämään minulle niin konkreettisesti pienuuteni kuin Osuuspankki nyt teki. Minäpä kerron.

Olen elämäni leppoistamisvaiheessa ja vietän puolet vuodesta Aasiassa tukikohtana Thaimaa. Siihen tarvitsen viisumin, jonka saamiseksi on kerättävä iso kasa liitteitä.

Kun baht on vahvistunut, ei varallisuuteni osoittamiseen riitä entiseen tapaan eläkkeeni, vaan tarvitsen myös tililläni olevista varoista englanninkielisen saldotodistuksen.

Joten tuntitolkulla erilaisia vaihtoehtoja käyttäen yritin saada puhelin- tai edes chatyhteyden pankkivirkailijaan. Viimein siinä onnistuin kuullakseni, että kyseistä saldotodistusta ei saakaan noin vaan. Vaan se on tilattava ja toimitusaika on kymmenen päivää.

Kun se ei saa olla kuukautta vanhempi, meni aika tiukille, sillä sen jälkeen on vielä saatava määrättyihin papereihin maistraatista notaarin vahvistus. Jonka jälkeen suurlähetystö tarkastaa, että paperinippu on oikealla tavalla kasassa ja päästään varsinaiseen viisumikäsittelyyn.

Kyseisen saldotodistuksen tilasin 2.9. Vaikka yhteyden saaminen Osuuspankiin on kiven alla, tässä vaiheessa vielä oli ymmärrystä ja luotin asiakaspalveluun. Joka ymmärsikin minusta johtumattoman tiukan aikataulun ja lupasi hoitaa asian kiireellisenä.

Kun vielä 9. päivä ei posti saldotodistusta tuonut, otin yhteyden pankkiin. Taas tuntien työ. Henkilöasiakkaana en päässyt enää läpi lainkaan. Mutta koska olen myös yritysasiakas, sain liveihmisen sen kautta kiinni. Joka näki tiedoistani, että asia ei ole edes työn alla.

Paloi käämit totaalisesti, sillä sekä lennot että hotelli oli maksettu, mutta ja vain saldotodistus puuttuu.

Olisin yrittänyt viedä viisumiasiaani eteenpäin englanninkielisellä tiliotteella, mutta siinäkin Osuuspankki loistaa. Englanninkielisen tiliotteen saa vain OP-mobiililla, jossa on pankin laittama esto, että sivua ei voi tulostaa, ei lähettää itselle, eikä ottaa edes kuvankaappausta.

Sille ainoalle henkilölle, jonka sain pankista kiinni, aikani räksytin. Tosin anteeksi pyydellen ja ymmärtäen, että syy ei ole hänen. Sanoin, että kaikki vastuulliset pankkipäälliköt ovat minulta salattuja anonyymejä, joten kerron sinulle, että joku raja pitäisi olla asiakkaan kyykyttämisessäkin. Lopputulos oli, että tämä äänestä päätellen nuori nainen purskahti itkuun.

Säälin häntä vielä tätä kirjoittaessanikin, sillä hän yritti parhaansa. Joka oli kuin hän olisi lukenut jotain koulutuksessa opittua mantraa, että minä ymmärrän ja olen pahoillani, mutta en voi tehdä asialle enempää.

No, jotain tapahtui ja asiakaspalvelija soitti samana päivänä, että voin hakea saldotodistuksen Keravan konttorista. Onneksi pyysin sen myös paperisena, joka tosin tätä kirjoittaessa ei ole tullut 😖😖.

Kun menin Keravan konttoriin, sanoivat sen edessä olleet asiakkaat, että jos ei ole varattua aikaa, ei pääse kuin tuulikaappiin. No, minä pääsin ja löysin ison toimiston ainokaisen paikalla näkyneen virkailijan. Joka sanoi minulle, että et sinä voi todistusta saada täältä, vaan on palattava lähtöruutuun.

Olin jo kääntymässä takaisin, kun oivalsin kysyä, että kun sotunikin otit, niin ei siellä koneellasi vaan ole jotain henkilökohtaista sähköistä lokeroani, jossa olisi mainitsemani saldotodistus? Sillä minulle luvattiin, että voin sen noutaa täältä. Melkoisen tympeä ilme kasvoillaan virkailija löysi sen ja printtasi minulle taatusti ilman pahoittelua.

Nyt piti olla homman viimein kasassa ja sain seuraavalle päivälle varattua ajan maistraattiin. Mutta ystävällinen notaari oli tarkkaakin tarkempi ja totesi, että hän todistaa vain alkuperäisen saldotodistuksen. Mutta tämä on koneella printattu Keravan konttorin kopio, joten myös allekirjoitukset ovat kopioita. Onneksi hän piti Niilo-koirastani ja sanoi, että hänen täytyy vähintään tarkistaa Osuuspankista, että kyseiset allekirjoitushenkilöt ovat siellä työssä. Mutta vaikka hän kuinka yritti, ei hän päässyt puhelimella läpi.

Joten arvoisa Jumalan yläpuolella oleva Osuuspankki. Miten meni niin kuin omasta mielestä pienasiakkaan asiakaspalvelu?

En olisi koskaan kuvitellut paljonkin pahaa elämäni aikana tehneenä kokevani päivän, jolloin tuntuu, että ainoa tapa saada tämän päivän Osuuspankista haluamansa, on mennä sisään yöaikaan dynamiitin ja sorkkaraudan kanssa 😂.

Blogejani on luettu yli 400 000 kertaa, joten sosiaalisen median ansiosta yksittäinen ihminenkin saa ääntään kuuluville. Tässä siis julkinen palaute ja mielipide. Vuosikymmeniä uskollisena asiakkaananne olleena toivon, että häviäisitte koko pankkikartalta.


Ei kommentteja: