Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 9. huhtikuuta 2019

Takatalvi ja Senkkerinmäki

jormas: Takatalvella tarkoitetaan keväällä sattuvaa kylmää jaksoa. Mitään tarkkaa määritelmää takatalvelle ei ole, mutta käytännössä takatalvesta voidaan puhua silloin, kun terminen kevät on päässyt hyvään vauhtiin. Terminen kevät tarkoittaa tilannetta, missä vuorokauden keskilämpötila on toistuvasti yli 0 °C, mutta alle 10 °C.

Tilastojen mukaan terminen kevät alkaa Suomen eteläosassa maalis-huhtikuun vaihteessa ja Suomen pohjoisosassa huhtikuun puolivälissä. Takatalveen liittyy lumisade ja ainakin yöllä myös pakkanen ja myös ankara halla mikäli terminen kasvukausi on jo päässyt käyntiin.

Jokilaaksossa Tuusulan Myllykylässä saimme juuri nyt maistaa takatalven tapaista säätä. Josta moni ei pidä, vaikka tietääkin, että kolikolla on kaksi puolta ja usein monta mieltä. Sillä vaikka onkin kerrassaan mukavaa nauttia kevätauringosta ja luonnon heräämisestä talviunesta, ei se ole kaikkien mieleen. Se tuo mukanaan myös siitepölyt, joista moni allergikko kärsii. Minäkin silloin tällöin. Keväinen sade, joka tällä kertaa teki myös maan valkoiseksi, sitoo myös hienosti siitepölyä.

Minä olen nyt vanha tai ainakin aika kauan elänyt. Minua edeltäneet sukupolvet sanoivat, että uusi lumi on vanhan lumen surma. Niin se onkin. Sukupolvesta toiseen, kun lumi tekee maan valkoiseksi termisen kevään aikoihin. Sieltä se kesä nyt tulee, tätä kirjoittaessani tuumaan.
Tällä kertaa samoihin aikoihin, juuri ennen lumisadetta tallustelin niin sanotusti kotitieni toisella puolen. Jonne ei kaikilla ole asiaa, sillä siellä on muun muassa Seepsula Oy:n kiviainestehdas. Sen maita on kaikki kuvassa näkyvä. Monelle hyvinkin outo, mutta aito maisema. Joka tietty muuttaa muotoaan koko ajan, kun siellä tehdään jokaisen suomalaisen tarvitsemaa ja käyttämää kiviainesta.

Mutta jos Big Boss Taivaanrannan tuolla puolen elonpäiviä antaa, saatan nähdä vielä suuremman muutoksen maisemassa. Suunnilleen kuvan keskelle on suunniteilla nimittäin Tallinna-tunnelin pää kaikkine oheistoimintoineen. Jos junat esimerkiksi tuovat tulevaisuudessa suuren osan Suomessa myytävistä tai  Venäjälle kulkevista uusista autoista, tarvitsevat nekin melkoiset kentät.

Ei kommentteja: