Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 8. kesäkuuta 2023

Sovellettua asetusten tulkintaa

Jos haluaa, voi joka päivä lukea somesta ja lehdistäkin kuinka maailma on milloin missäkin ja milloin mitenkin kohdellut kaltoin kansalaisiaan. Lapsis ja aikuisia. Ehkä kirjoitan lapsista huomenna.

Aika usein tikun nokkaan on nostettu pysäköintiä valvova ParkkiPate Oy, jonka boss aikansa kiisti työntekijöiden saavan virhemaksuista bonusta tai toimivan muuten provisiopalkalla. Vaikka firma onkin joskus yli-innokas, ovat sitä myös virhemaksujen kohteeksi joutuneet. Koulujen päättyessä luin päättäjäisten yhteydessä lähistölle pysäköidyistä vanhempien autoista, jotka olivat saaneet maksulapun etulasin pyyhkijän sulan alle. Toivottiin inhimillisyyttä, jonka toivominen loppui mielipiteeseen, että pysäköinninvalvojan tehtävä on "sakottaa" vääristä pysäköinneistä on arki tai juhla.

Itse ajattelin, että tapahtunut oli oiken hyvä liikenteen oppitunti oppilaiden mopoautoilulle, vaikka jotkut vanhemmat näyttivät toivovan signaalia, että juhlan sattuessa saa pysäköidä sääntöjen vastaisesti.

Sekin on mielenkiintonen ilmiö, että parkkipaikoista on usein lisäkyltein varattu iso osa henkilökunnan käyttöön jopa yksilöidysti rekisterinumeroin. Miten lienee, jos pilkkuja sanonko mitä...?

Muutakin ihmeellistä asiassa on. Kaupungeille ja kunnille pysäköintivirhemaksut tuottavat miljoonia. Samoin on terveysasemien, taloyhtiöiden ja muiden yksityisten yritysten hallinnassa olevilla alueilla, kuten kauppakeskuksissa. 

Joskus olen etsinyt parkkipaikkaa sairaalan tai vastaavan parkkialueelta, Meilahdestakin. Toimijalle on sielläkin määrätyin ehdoin luovutettu maata käyttöön, tässä tapauksessa terveydenhuollon toiminnalle, jonka kaava sallii ja johon alue on tarkoitettu. Kuitenkin puolet on monesti valjastettu maksulliselle pysäköintitoiminnalle, jonka käytöstä maksan, käytän aluetta oikein tai väärin. Jos käytän oikein, maksan pysäköintiautomaattiin ja jos käytän väärin, maksan pankkitilille pysäköinnin valvontafirmalle. Viime kädessä maksan ulosottoviranomaiselle korkoineen ja perintämaksuineen. Ne kaikki tilittänevät tuoton tai osan parkkialueen haltijalle. Joka tapauksessa se on liiketoimintaa, joka ei istu sairaalalle eikä jokaiseen muuhunkaan yhtiöjärjestykseen.

Kun kuljen kotoani Myllykylästä kohti Vantaata pitkien lentokentän ja "ilman herroja pellon laitaa", olen monesti ihmetellyt Suomen mittakaavassa valtavia, peltojenkin parkkialueita etupäässä lentämällä matkaansa jatkaville. Ehkä ne toimivat osana jonkun työmatkapysäköintiäkin, sillä Helsinki-Vantaan lentoasemalta on loistavat jatkoyhteydet mihin suuntaan tahansa, ylöspäinkin taivaalle ja Kehärataa pitkin maan alle🤣.

Joka tapauksessa pysäköinti on monessa maailman kolkassa iso bisnes, joka edellyttää omia lupia ja muita käytäntöjä. Autoilijoiden pysäköinnin rajoittaminen rahan avulla on jotain, jota en lähes Euroopan harvimmin asutussa maassa ymmärrä lainkaan. Tai ymmärränhän minä, mutten hyväksy syitä millä rahastusta perustellaan. Thaimaassa pelkästään Bangkokissa on esimerkiksi asukkaita tuplamäärä kuin koko Suomessa eikä juurikaan pysäköintimaksuja. Suomessa Helsinkikin rajoittaa yksitysautoilua korkeilla parkkimaksuilla, joiden perusteet varsinkin sähköautoilun lisääntyessä ontuvat.

Joskus on mukava möykätä aamuradiota kuunnellessa milloin mistäkin. Pysäköinti ylipäätään liityyy tavalla tai toisella ainakin aasinsiltoja myöten jokaisen ihmisen ja välillä eläimenkin elämään. Ainakin koiran, joka on jätetty pysköityyn, kuumaan autoon ilman juomaa 🤬🤬.

Ei kommentteja: