Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 6. tammikuuta 2023

Kerran vielä mopopojat

Kun joku päivä sitten vastasin kysymykseen kuvakaappauksen kertomalla tavalla, arvasin siitä elämän nousevan. Yli sata enimmäkseen alamittaista kommenttia omieni joukossa. Joku arvasikin aivan oikein sanomalla, että popcornit esiin.

Pattayan seudulla ja varmasti muuallakin on ikäisiäni tai lähes miehiä, joilla on jäänyt mieleen mopoilu, jota he haluavat harrastaa läpi elämän, vaikkei enää olisi mopoakaan. Vaan pienempi tai isompi moottoripyörä maan päättämällä tavalla. 

Thaimaa on nimittäin ratifioinut 1.5.2021 Wienin tieliikennesopimuksen. Se on ratifioidessaan 1968 tieliikennesopimuksen tehnyt varauman, että se katsoo kaikki suomalaisenkin määritelmän mukaiset mopot eli mopedit moottoripyöriksi. Tästä syystä Thaimaassa vaaditaan aina pienimpiäkin moottoripyöriä varten esimerkiksi A1-luokan ajokortti ja siitä kansainvälinen Autoliiton versio. Thai-ajokorteissa on ainakin ollut pienille pyörille oma ajolupansa. 

Itselleni jäi ensin arvailujen varaan mikä Thaimaan päätöksessä ei mennyt jakeluun. Kunnes käsitin, että sinällään iältään raavaille miehille on saattanut jäädä henkisesti päälle ikuinen murkkuikäinen mopopoika. Tämän heille suon, vaikka se sekoittaa joidenkin Thaimaahan tulevien ajosuunnitelmia, jotka tosiaan luulevat maassa olevan mopoja, joihin ei ajolupaa tarvita.

Kysyjä kuitenkin alkujaan halusi tietää onko maassa sähkömopoja ja jos on, tarvitaanko ajokorttia. Sitä yritin selvittää ja selittää nollamenestyksellä. Tätä kirjoitin myös kertomalla millaisiin sähkökäyttöisiin, pieniin liikkumisvälineisiin vastaavasti Suomessa tarvitaan lupa tai sitten ei. Sain vastaukseksi muun muassa toteamuksen, että minulla on kova ikävä Suomeen. 

Välillä onkin ja useimmiten ei. Alla oleva valtion viraston linkki kuitenkin avaa hieman mitä pienemmiltä, sähköisiltä liikkumisvälineiltä edellytetään Suomessa, jossa tosiaan on myös mopoja. Jos joku innostuu kahlaamaan tekstin läpi, voi lukiessaan pohtia kuinkahan selväksi asia tulee Traficomin infosta myös ikäluokalle, joka ei iän myötä saa enää ajokorttia:

https://www.traficom.fi/fi/liikenne/tieliikenne/sahkoiset-liikkumisvalineet.

Suomen säädöksillä on kyllä merkitystä, koska samoja laitteita on Suomessa ja Thaimaassa. Henkilökohtaisuuksiin menneessä keskustelussa on merkitystä myös sillä onko kyseessä sähkö- vai polttomoottorikäyttöinen liikkumistapa. Molemmissa teho ja nopeus ratkaisevat milloin tarvitaan ajokortti. Näin myös Thaimaassa.

Toisessa päässä keskustelussa on ollut sähköpotkulauta, joka on kirjoittajan mielestä moottoripyörä ja toisessa päässä polttomoottorikäyttöinen, 1350 kuutioinen moottoripyörä, jota pienemmät ovat vastaavasti toisen kirjoittajan mielestä mopoja. Tosiasia on, että sähkö- tai polttomoottorikäyttöisiä mopoja ei Thaimaassa ole. Yhtä tosiasia on, että pienempiin tai hitaampiin sähkökäyttöisin liikkumisvälineisiin ei tarvita Thaimaassakaan ajolupaa etupäässä siksi, että niitä ei luokitella moottorikäyttöisiksi ajoneuvoiksi.

Ei kommentteja: