Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 12. joulukuuta 2021

Lämpötiloja ja lämpötiloja


Aikoinaan tutustuin Teppoon, joka teki Kerkeksen keraamisia kiuakaankiviä, jollaiset minullakin on saunassani. Hän pyöritteli niitä käsin tehden niihin, niin ikään käsin, koloja keräämään vettä ja parantamaam löylyjen laatua. Sitten hän paistoi ne uunissa kuin pullat konsanaan.

Teppo tiesi minut jonkin sortin kristityksi ja kerran, kun testasimme lauteilla istuen
erilaisia löylyvesien tuoksuja, hän sanoi: "Kun minä olen Soini tällainen kuumuuden asiantuntija, niin olen elämäni varrella katsellut eräänkin kerran taiteiljoiden tekemiä tauluja tuonelasta ja tullut siihen tulokseen, että helvetissä on noin 1200 astetta plussan puolella. Minun kiveni kuitenkin paistetaan 1350 asteessa, joten niillä voi pirukin kylpeä. Joten mitäs mieltä olet Jormas kristittynä siitä?" Mitäpä minä siihen, asiantuntijan mielipiteeseen lisäämään.

Kun aikoinaan mielistyin Thaimaahan, oli minulla neljä syytä. Yksi oli ympäri vuoden mukava lämpötila. Toinen oli ystävälliset ihmiset ja kolmas kukkarolleni sopiva hintataso. Neljänneksi halusin ympärilleni sopivan annoksen suomalaisia, joiden kanssa voin keskustella maailmaa mullistavista asioista ja kysymyksistä. Kuten esimerkiksi Maisa Torpasta, Tuksu Tukiaisesta, Jasmin Mäntylästä, Matti Vanhasen ja Ilkka Kanervan lähettämistä tai saamista tekstiviesteistä sekä Matti Nykäsestä ja Irwin Goodmanin musiikista.

Mutta jos on Thaimaan lämmöt alati kohdallaan, sitä ne eivät ole aina yhden valtion sisälläkään. Silmiini nimittäin sattui saman päivän lämpötiloissa huima, 85 asteen ero. Kun Siperiassa oli -61, oli samaan aikaan Mustanmeren rannalla Sotshissa +24.

Mutta vieläkin kylmenpää ja kuumempaa maailmankolkkaa löytyy. Etelämantereella on mitattu yli 90 astetta pakkasta ja Iranin Kuolemanlaaksossa yli 80 astetta lämmintä. Joten Suomessa elellään kaikkea muuta kuin ääriolosuhteissa.

Ei kommentteja: