Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 5. marraskuuta 2021

Olemmeko valuvikaisia?

Tiedän monista asioista jotain ja joistakin enemmän, mutta vain kahdesta niin paljon, että voin sanoa olevani asiantuntija. Toinen on viina ja toinen on viinattomuus, josta olen yrittänyt tehdä mahdollisimman täydellistä mielen, sielun ja ruumiin raittiutta. Ilman, että minun pitäisi tai edes haluaisin muuttaa sitä keinotekoisesti hetkeksikään muuksi.

Eräänkin kerran olen ajatellut, että onko ihmisessä joku valuvika, kun monen mielestä on mukava olla pikku kekkulissa tai karusellikännissä aina tai silloin tällöin. Miksi vain vähemmistö ei käytä kemiallisia aineita lainkaan? Heistäkin osa sanoo, että koska en voi juoda kuten muut, minun täytyy olla kokonaan ilman.

Itselleni ei riitä hurskaitten selitykset juomisen syistä, että ihminen on alun alkujaan paha ja synti pitää meitä hyppysissään. Sen sijaan tiedän, että jos kantilla kuivilla olosta ei muodostu kokonaisvaltaista raittiutta, ei ole hyvä olla päihteittä eikä niiden kanssa. AA-laiset käyvät muistuttamassa tästä itseään ja muita vertaistukiryhmissä joskus useamminkin kuin päivittäin tai vain silloin tällöin. 

Itse olen opetellut raittiutta omin nokkineni yli 40 vuotta ja oppinut sen myötä koko ajan lisää elämästä. Enää en tiedä ainoatakaan syytä miksi tarttuisin pulloon. Eikä se johdu siitä, että pelkäisin juovani itseni hautaan. Vaan siitä, että haluan elää jokaisen hetken ilman keinotekoista todellisuutta. Haluan kokea kaiken, myös ilon ja surun aidosti sellaisina kuin ne tielläni kohtaan.

Aina joskus tapaan ihmisen, joka vuosikymmenten raittiuden jälkeen valitsee itselleen matkaevääksi uudelleen päihteet. Hän saattaa sanoa, että humala silloin tällöin on hyvä juttu. Vastaan, että toki tiedän sen, sillä harrastin sitä aikani itsekin. Mutta se ei riittänyt minulle, vaan halusin enemmän. Halusin käydä kaikki asiat ja itse asiassa koko elämäni kirjon itseni kanssa läpi pää kirkkaana eikä sumeana päihteistä.

Välillä kun innostun tästä kertomaan, saan kuulla silloinkin, etten juo koska en voi juoda kuten hän. Kun kysyn miksi haluaisin niin juoda, menee kuulijan kieli solmuun selvinkin päin ja hän mutisee minun olevan iloton tiukkapipo. Olenkin sitä monessa asiassa ja haluan välillä ollakin mustavalkoinen kuin Niilo-koira.

Olen vähemmistöä, kun sanon, että 80 % aikuisväestöstä käyttää alkoholia koska he eivät halua, osaa tai pysty elämään ilman pikku kännejä. Se ei silti tarkoita, että olisin yhtään sen vääremmässä kuin hekään. Heh... 🤣, tänä aamuna oli mukavaa olla kulmikas. 

Ei kommentteja: