Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun kävelin takaisin autolleni Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Syy sinne menoon oli Finnairin asiakaspalvelussa, jota en löytänyt ja jota etsin ensin soittamalla ainoaan löytäämääni numeroon. Ensimmäisenä päivänä odotin tunnin ja toisena hieman vähemmän, mutten koskaan päässyt palveltavaksi. Automaatti vaan toisti silloin tällöin, että Plus-asiakkaana olet meille tärkeä ja niin edelleen. Sitten odotin chat-palveluissa yhtä kauan ja parhaimmillaan pääsin jonotusnumerolle 6. Toimivaa sähköpostiosoitetta ei löytynyt tai siihen ei vastannut kukaan. Purin hammasta yhteen niin kovin, että nyt lonksuu koko hammassilta 😁.
Kun asia ei hoitunut älylaitteen avulla, päätin mennä lentoasemalle. Järkeilin, että jos jostain ylipäätään voi saada Finnairilta palvelua, niin sieltä. Olin väärässä. Terminaalissa 1 sanoivat toimiston sijaitsevan T 2:ssa, joten sinne. Eipä löytynyt, mutta pitkää jonoa lähtöselvityksessä koneeseen buukkaavaa henkilökuntaa kylläkin. Vain yhden pisteen kohdalla ei ollut jonoa. Sen yläpuolella luki Finnair Platinum Lumo, joten sinne seuraavaksi.
Sieltä löytyi ystävällinen työntekijä, mutta ei muuta. Kun kysyin lippuuni liittyviä asioita, ei hän osannut vastata yhteenkään mieltäni vaivanneeseen asiaan. Pitkämielisesti jatkoin, että osaisiko hän sanoa mistä voisin ylipäätään Suomesta löytää Finnairin henkilökuntaa, joka osaisi auttaa, vastasi hän, ettei tosiaan tiedä. Ja jatkoi, ettei meillä ole enää muuta kuin kova rahapula.
En ole Finnairilla lentänyt satoja kertoja Aasiaan, mutta kymmeniä kuitenkin. Sillä se istuu tukevasti monopolinsa päällä ja vain sen yhä vähemmän sinivalkoisilla siivillä on Helsingistä suorat lennot Bangkokiin. Veronmaksajana Finnair on minunkin firmani ja eräänkin kerran olen sitä puolustanut milloin missäkin rantatuolissa tai baaritiskillä. Sen tapa toimia on yksi matkailijoiden keskusteluiden kestosuosikeista. Suomalainen asiakas tuntuukin olevan nykyisin vain välttämätön paha tai muu rasite.Näin ajattelin ensimmäisen kerran vuosia sitten, kun luin uutisen, että Finnair vähentää suomenkielisiä tiedotuksia Aasian lennoillaan. Samaan aikaan tilasin Bangkokin Ikeassa ruotsalaisittain lihapullat eli köttbullar. Kun thaimaalainen tarjoilija annosta antaessaan pisti pyörykän kylkeen pystyyn hammastikun, jossa oli Ruotsin lippu, istui tilanteeseen ja elämääni yhä huonommin Finnairin pilaama slogan "suosi suomalaista".
Tiedän, että marmatukseni on vain oman pahan mielen purkamista vailla muuta merkitystä. Vaikka olen ainoastaan yksinkertainen suomalainen, ymmärrän ja hyväksyn viimein, että minua ei kotimaani firma juuri arvosta. Mutta ymmärtääkö Finnair tai välittääkö siellä edes kukaan, että sen toiminta lisää suomalaisten halua monin tavoin olla suosimatta ylipäätään suomalaista?
2 kommenttia:
Heippa! Finnairin johdolle olet välttämätön paha, henkilökunnalle et. Kysymys koskee myös sen lisäksi että miksi finnair ei voi palvella asiakastaan ja sitä että kuinka kauan yhtiö jolla ei ole varaa maksaa työntekijöilleen kunnollista korvausta tehdystä työstä (paitsi johdolle) aikoo olla ylipäätään olemassa?
Kiitos palautteesta.
Lähetä kommentti