Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 28. syyskuuta 2018

Mitä kaikkea auton ratissa tuleekaan tehtyä

päivis: Tämänkertaisen tekstin aihe tuli mieleen mistäpä muusta kuin taksilla ajamisesta. Kuten kaikki taksia käyttäneet tietävät, sen kojelaudassa on jos jonkinlaista laitetta. Laitteiden paikat ja ulkonäkökin voivat vähän vaihdella, mutta samoista asioista on kyse. Laitteiden olemassaolo ja varsinkin niiden käyttö taitavat olla hieman ristiriidassa esimerkiksi kännykän käyttöä koskevien määräysten kanssa.

Kännykkää ei autolla ajaessa saa käyttää ilman handsfreetä. Eikä sitä saa kuulemani mukaan pitää edes kädessä. Se kielto koskee oletettavasti sitä, että ajon aikana ei sovi näppäillä mitään viestejä tai tehdä muuta vastaavaa. Mutta miten laki mahtaa suhtautua taksin välitys-, taksa- ja maksulaitteisiin sekä navigaattoriin, joista ainakin osaa on melkein pakkokin näprätä ajon aikana? Asiakkaat kun eivät mielellään esimerkiksi odottele, että haluttu määränpää etsitään navigaattorista ennen ajoon lähtöä. Siksi laitetta pitää käyttää vauhdissa. Tiedän, että se ei ole erityisen turvallista.

Ajovälityslaitteeseen tulee myös viestejä ja ilmoituksia, joihin välillä ajaessakin on reagoitava. Perille päästyä tarvittavat näppäilyt sentään tehdään vasta auton pysäyttämisen jälkeen. Maksut ja kuitin tulostamiset lähinnä.

Ihan tavallisilla autoilla ajaessakin kuski saattaa syyllistyä vähintään varomattomuuteen liikenteessä. Kaikkea lainlaatija ei sentään ole keksinyt kieltää. Ennen vanhaan oli tavallista, että kuski selaili paperista työkalenteriaan rattia vasten - tai luki iltapäivälehteä. Naiskuskin mutkitteleva ajo taas ei välttämättä kerro humalatilasta vaan siitä, että meikin tekoon ei kotona ole ollut aikaa. Sujuuhan se siinä ajaessakin, ainakin joiltakin.

Syytä olisi kieltää esimerkiksi takapenkillä lasten nahisteluun puuttuminen. Sehän vaatii kääntymistä pois ajosuunnasta ja saattaa jopa herättää kuskissa aggressioita, jotka eivät tietenkään edistä turvallista matkantekoa.

Vaatteiden vaihto, tai ainakin vähentäminen, onnistuu sekin ajaessa. Vauhdissa voidaan vaihtaa jopa kuskia, jos auton tila sen vain sallii. Meillä matkailuautossa se olisi hyvinkin mahdollista. Olen sitä usein miettinyt, mutta en ole kertaakaan keksinyt tarpeeksi hyvää syytä kokeilla asiaa. Millähän perusteella siitä sakotettaisiin, jos epäonnekkaasti poliisi sattuisi juuri ajamaan vastaan ja näkisi tilanteen?

Auton takapenkillä voi sentään ajon aikana puuhata ties mitä. Siihen ei kai ainakaan lakipykälät ole puuttuneet. Riittää, että matkustajat pitävät matkan aikana turvavyöt kiinni. Joskus tosin kuulee, miten lapsi on syntynyt auton takapenkille kesken matkan. Ehkä silloin on pakko pysähtyä ja irrottaa turvavyö. Mutta entäs tulevaisuudessa, kun itseohjautuvat autot alkavat olla normaali asia? Saammeko joskus lukea sellaisiakin uutisia, että joku on synnyttänyt ratin takana?

Ei kommentteja: