Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 18. tammikuuta 2017

Ehdokkaaksi Tuusulan kuntavaaleihin

jormas: Aikoinaan olin kunnallispolitiikassa ja vähän valtakunnallisessakin mukana pari vuosikymmentä. Olin nimittäin syntymäkunnastani Tuusulasta ikään kuin lainassa Keski-Suomessa ja toimin Jyväskylän maalaiskunnan valtuutettuna toistakymmentä vuotta siis. Oheistuotteena tuli monenlaista lautakuntapaikkaa, kunnanhallitusta, muita luottamustoimia, mutta myös monta hyvää ihmissuhdetta, jotka elävät ja voivat hyvin tänäkin päivänä.

Jyväskylän maalaiskunta oli hyvin Tuusulan kaltainen väkilukuineen ja kolmine isoine taajamineen. Tuusulaan takaisin muuttaessani päättänyt, että politiikka on taakse jäänyttä elämää. Mitä nyt sosiaalisessa mediassa ja keskusteluissa olen mukana elämöimässä ja parantamassa omalta osaltani maailmaa. Mutta toisin on käymässä. Useampikin puolue tai ryhmittymä pyysi minua Tuusulaan kuntavaaliehdokkaaksi, joista olin otettu, vaikkakin kieltäydyin.

Olen ollut osa vihreitä niin kauan kuin se on Suomessa järjestäytyneenä toiminut. Siitä porukasta minua ei kukaan mukaan vaaleihin kysynyt ja vastaavasti takinkääntäjäksi muihin ryhmiin en aikonut. En, vaikken ole samaa mieltä läheskään kaikista asioista Vihreät rp:n kanssa. Ja niin aika kypsytti mielen tässäkin asiassa ja tarjouduin ehdokkaaksi Tuusulan Vihreiden listalle, jonne minut on myös hyväksytty.

Vaikka politiikalla on joskus arveluttava kaiku, on se tosiasiassa ainoastaan yhteisten asioiden hoitamista. Jotka joku hoitaa joka tapauksessa. Joko demokraattisesti valittujen asioiden hoitajien toimesta tai jotenkin muuten. Toisin kuin diktatuurissa, demokratiassa on mahdollista asettua ehdolle, jolloin ne keiden asioita hoidetaan, valitsevat ketkä niitä hoitavat. Diktaattori taas ottaa valan vaikka verisin keinoin yhdellä rysäyksellä tai sitten kahmii sen vuosien varrella itselleen pikku palasina.

Mutta miksi sitten juuri minun pitäisi olla sanomassa sananen miten kotimaani ja kotikuntani on hoidettava meihin kaikkiin vaikuttavia asioita? Esimerkiksi siksi, että tämän päivän arvoksi muutettuna olen maksanut erilaisina veroina ja muina maksuina noin miljoonan euron verran yhteiseen pottiin.

Asian voi kysyä itseltään toisellakin tavalla. Kun olen antanut vuosikymmenten aikana mainitsemani summan rahaa muiden käytettäväksi tai ainakin päätettäväksi, niin olisiko jo aika kantaa yhteiseen kasaan muutakin rahaa? Ehkä hieman osaamista, mutta varsinkin kokemusta?

Minulle mahdollinen luottamustoimi ei ole itse tarkoitus, vaan yksi tapa ja työkalu muiden joukossa hoitaa kaikkien tuusulalaisten asioita. En aio olla pitkin oman kylän raittia kulkeva "kunnanosavaltuutettu", joka nyökyttelee sinne tänne välttäen pyllistamistä mihinkään suuntaan mitään sanomaton hymy tai paremminkin virnistys suupielessä, että "no hei hei.... minä olen kunnanvaltuutettu".

En siis aio olla kunnanosavaltuutettu, joka pitää tärkeänä hinnalla millä hyvänsä ainoastaan oman kotikulmansa asioita. Varsinkin niitä, jotka vaikuttavat myönteisesti seuraavien vaalien äänisaaliiseen. Vaan aion olla koko kunnan valtuutettu, joka näkee muutakin kuin oman napansa ja kotikatunsa tai -tiensä. Sillä Tuusula voi juuri niin hyvin tai huonosti kuin sen heikoin lenkki.

Ei kommentteja: