Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 28. maaliskuuta 2015

Verkkokauppa.com, Suomen Asiakastieto Oy ja Klarna AB sekä pienasiakas

jormas: Kävin kohtalaisen mittaisen keskustelun, josta osan liitän tähän blogiin. Kaikki alkoi kahvinkeittimestä, jonka halusin ostaa Verkkokauppa.comista laskuun, koska he tarjoavat tapaa nettisivuillaan myös yksityisasiakkailleen.
Ollessani Sininauhan boss, osti konsernimme Verkkokaupasta paljonkin nimenomaan laskuun. Omalla ja firmamme nimillä oli koneellisten järjestelmienkin mielestä katetta.
Mutta nyt on toisin, kun olen siirtynyt eläkkeelle ja halusin jatkaa laskuasiakkaana. Pulmat alkoivat siitä, että tietoni eivät ole oletettavasti ulkomaisessa omistuksissa olevissa yrityksissä ja järjestelmissä syknronissa. Joten siitä ja oletettavasti osin poikkeavasta asumismuodostani johtuen näytän olevan vähintäänkin epäilyttävä siinä määrin, että minulle ei laskuun kyseisestä firmasta voida myydä.
Pisteenä iin päälle laskuun ostamiseni evännyt ja sitä hoitava Klarna AB halusi valmiille sablonille asiakaspalautteen sinänsä ystävälliseen tapaansa. Joka sekin taitaa olla automaatin tuotos, sillä esimerkiksi kaikessa saamissani vastauksissa on samat saatesanat.
Mutta annan palautteeni tavallani, sillä olen hieman närkästynyt ja toivon ainakin joidenkin jaksavan lukea alla olevan kirjeenvaihdon. Alkuosan olen jättänyt pois, jossa  minäkin olin sanoissani sangen ystävällinen, sillä oletit, että kyllähän tähän myös minua tyydyttävä ratkaisu. Mutta toisin kävi, sillä pieni ihminen on  pieni ihminen ja suuri yritys on suuri yritys:
¤¤¤¤¤¤¤
Hei Jorma,
kiitos viestistäsi ja antamastasi palautteesta.
Kuten kollegani on maininnut, vertaa järjestelmämme asiakkaan tilausvaiheessa syöttämiä nimi- ja osoitetietoja asiakkaan virallisiin väestörekisteritietoihin. Mikäli tiedot eivät täsmää täydellisesti, hylkäytyy ostos automaattisesti. Osoitetarkistus on maksutapaamme liittyvä tietoturva- ja turvallisuustekijä, jonka kiertäminen ei ole mahdollista.
Suosittelen sinua vierailemaan verkkokaupan sivuilla tarkistaaksesi mitä muita maksutapoja kauppa tarjoaa. Voit aina valita tilauksellesi toisen maksutavan.
 
Jos mieleesi tulee vielä kysymyksiä, vastaamme niihin mielellämme.
Mukavaa päivänjatkoa!
Ystävällisin terveisin,
Asiakaspalvelu

Klarna AB

¤¤¤¤¤¤¤

Hei Klarna
Kaiken kirjoittamasi ymmärsin jo aiemmin. Järjestelmänne "vertaa" ja siitä on seurannut, että kone ratkaisee voinko ostaa laskuun. Ei siis elävä ihminen, joka teillä ei syystä tai toisesta ota vastuuta tapauksesta, vaan laittaa sen järjestelmän syyksi. Suomessa on nimittäin niin, että koska vakituisella asunnollamme on määräaikainen rakennuslupa, kirjaa väestörekisteri minut vailla vakinaista asuntoa olevaksi. Se ei kelpaa teille, vaikka kuinka olisin hoitanut asiani moitteettomasti. Näitä tapauksia varten tarvittaisiin teillekin omilla aivoilla ajattelevia ihmisiä sekä rohkeutta tehdä sen mukaiset päätökset.

Jorma Soini

¤¤¤¤¤¤¤
Hei Jorma, kiitos viestistäsi
Yli miljoona suomalaista on tehnyt verkko-ostoksia Klarnan kautta ja maksutavallamme tehdään tuhansia uusia ostoksia päivässä. Asiakkaidemme turvallisuus on meille ensiarvoisen tärkeää ja osoitetarkistus onkin yksi maksutapaamme liittyvä tietoturva- ja turvallisuustekijä. Valitettavasti sen kiertäminen ei ole mahdollista.
 
Kuten mainitsin, verkkokaupoissa on aina tarjolla myös muita maksutapoja, joista löydät varmasti itsellesi sopivan vaihtoehdon.
 
Klarna AB
¤¤¤¤¤¤¤
Heippa taas
Huomaan luetun ymmärtämisessä haluamallani tavalla olevan teidänkin päässä vaikeuksia. Moitin järjestelmäänne siksi, että olen aina hoitanut asiani tunnollisesti, asunut nykyisessä osoitteessani vuosikaudet, koskaan luottotiedoissani ei ole ollut maksuhäiriömerkintää ja silti laskuun ostaminen Verkkokauppa.comista kauttanne on mahdotonta.
Yksilöllisen palvelun sijaan puolustatte järjestelmäänne ettekä tässä tapauksessa täysin moitteettomasti toiminutta pienasiakasta. Lisäksi sinällään ansiokkaasta selittelyistänne huolimatta teillä ei ole ollut kertoa edes syytä, miksei laskuun ostaminen tapauksessani ole  mahdollista. On vain minun oma arveluni.

Asiakkaan näkökulmasta on tapauksessani irvokasta perustella, että osoitetarkistus on ensiarvoisen tärkeä, maksutapaan liittyvä tietoturva- ja turvallisuustekijä, jonka kiertäminen ei ole mahdollista. Mutta kuka kiertää ja mitä ja ketä on tässä tapauksessa tarkoitus suojella? Minua itseltänikö?
Yksilöllisen palvelun puute närästää minua siksikin, että verottajalla ei ole ollut mitään vaikeuksia lähettää kotiini kohdistuvaa kiinteistöveroa, eikä minulla oli ollut vaikeuksia sen maksamisessa. Verottajalle on siis selvää, että siellä olen ja siellä  asun.

Mutta koska te olette järjestelmänne ikään kuin kiveen hakanneet, niin sen jälkeen ei mikään riitä eikä muutu. Järjestelmät  vaativat kuitenkin jatkuvaa kehittämistä, joka on tärkeää myös silloin, kun kyseessä on tavalla tai toisella asiakaspalveluala. Ehkä vaikein tehtävä onkin saada näiden yritysten henkilökunta ylös poteroistaan. Sitä ei tee helpommaksi, jos kokee, että työn ainut sisältö on siitä saatava rahallinen korvaus.
Puhumme Suomessakin paljon syrjinnästä, tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta. Tuntuu ikävältä pyöriä eriarvoisena rattaissanne ehkä vain siksi, että asun Hyvinkään Asuntomessuilla edelliskesänä esillä olleessa Merikonttikodissa. Siitä artikkeleita on netti pullollaan, joita välitin teillekin. Joten epäselvää ei ole, missä asun eikä luottotietojeni moitteettomuus. Mutta kun järjestelmänne ei saa tätä asiakasta palvelevaan järjestykseen, teiltä ei löydy halua puolustaa muuta kuin järjestelmäänne. Itse en olisi silloin kovin ylpeä yrityksenne kyvystä ottaa asiakkaiden yksilöllisiä tarpeita huomioon.
Mutta suuri ei ole pienen aina kaunista. Näin ajattelin, kun kuuntelin eilen uutista, jonka mukaan Suomen Asiakastieto Oy listautui pörssiin. Sen taitaa omistaa edelleen bahrainilainen Investcorp International Ltd, joka on kansainvälinen kiinteistö- ja pääomasijoittaja. Suomen Asiakastieto Oy:n hallinnointia varten sillä on Luxemburgiin rekisteröity holdingyhtiö.
Tietysti on aika röyhevää ajatella, että käytännössä lisäksenne edelle mainittu monikansallinen yritys on automaattisesti päättänyt, että minulle ei kahvinkeitintä myydä, ellen maksa sitä etukäteen.
Ymmärrän, että näillä eväillä ei Tuusulan Jokilaakson Merikonttikodista paljon Jorma Soinin ääni kuulu saati paina. On hän sitten sosiaalineuvot tai ei. Tiedän, että asia ei pääty kannaltani mitenkään myönteisesti, kunhan eläkepäivieni ratoksi puolustan itseäni yksilöön kohdistuvalta syrjinnältä, jonka syytä en edes saa teiltä irti.
Taidan myös selvittää tässä mukana olevista yrityksistä, kuinka "korkealla istuvien" päivään voi tuoda sähköpostiviestittelyillämme, jos en piristystä, niin ainakin tiedoksi.

Jorma Soini, sosiaalineuvos
http://www.elamantahden.fi/
http://www.elamantahden.blogspot.fi/

Ei kommentteja: