Käytän käytännössä monopoliasemassa olevia yrityksiä tai niiden tuottamia palveluita. Joista osasta voi luopua rahalla, jos on tarvetta ja osasta ei pääse irti oikeastaan millään tavalla.
Yksi ovat lääkkeet, joihin reseptit voin saada lähes lääkäriltä kuin lääkäriltä, mutta määrätyt rohdot on ostettava apteekista. Jotka ovat yksityisiä, mutta tarkkaakin monopolia tarkemmin säädeltyjä hinnoittelua ja määriä myöten KELA-korvauksineen. Joka sekin pitää sisällään kummallisuuksia. Esimerkiksi veren ohennukseen käytettävä Primaspan (Aspirin) on halvempaa ilman reseptiä ja särkylääke Panadol päinvastoin. Kun tarvitsen lähes repullisen lääkkeitä vuodesta toiseen talveksi Thaimaassa, jota määrää ei sinne saisi edes viedä, saan osasta korvauksen ostaessani ja osasta jälkikäteen erikseen anomalla. Siksikö että Kansaneläkelaitos on valtion monopoli?
HUS taas on Helsingin kaupungin ja muun Uudenmaan maakunnan hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon yhtymä. Siellä olen tänä kesänä ja syksynä asioinut osin mitättömän rahamassini vuoksi niin paljon, että voin perustellusti pitää itseäni kanta-asiakkaana. Yhtymällehän on varsinkin terveydenhuollon osalta valtakunta täynnä vaihtoehtoja, jos vaan on pussissa riittämiin riihikuivaa. Mutta minulla ei ole, kuten ei ole palveluistakaan valittamista. Paitsi joistakin lääkäriajoista, joissa niissäkin on omat omituisuutensa. Ajan voi samalta lääkäriltä saada nopeammin, jos menee hänen yksityisvastaanotolleen. Tai sitten saa Ikeassa laillani sydäninfarktin 💔.HSL vastaavasti on Helsingin seudun joukkoliikennejärjestelmästä vastaava kuntayhtymä, jonka jäsenkuntia ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Sipoo, Siuntio ja Tuusula. Järvenpään sitkutellessa ainakin toistaiseksi omillaan. HSL-liikenteessä ajoi viime vuonna liki puolitoistatuhatta bussia, mutta ainokaistaan vuoroa ei riitä Tuusulan Myllykylään viikonlopuiksi. Miksi pitäisikään, jos ei ole matkustajia? Siinä onkin yhtälöä ratkottavaksi. Ei kulke linja-autoja, kun ei ole matkustajia ja kun ei kulje linja-autoja, ei ole matkustajia 🤣.
Viikonloppukulkemisia varten pitää siis olla muita välineitä ja tapoja. Kuten kumijaloiksikin kutsuttuja takseja tai oma auto. Laskutavasta sekä tarpeesta riippuu mitä tapaa kukin pitää itselle parhaimpana. Eikä yhtälö tule helpommaksi, kun laskukaavaan lisää mukavuuden. Sillä toinen tykkää ajamisesta ja toinen ei. Vaikka parkkipaikan etsiminen Helsingin kaduilta ja pysäköintiluolista pysäköintimaksuineen taitaa olla harvalle nautinto tai edes ilo.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti