Aamunärästykseni aihe löytyi päivän Hesarista. Ehkä siksi, että minäkin maksan viime kädessä veroistani Finnairin lennot, lennellään tai ei:
"Lentäjien keskiansio oli Finnairin mukaan viime vuonna 155 000 euroa ja lentokapteeneilla 210 000 euroa. Parhaiten palkattu ansaitsi eri lähteiden mukaan viime vuonna 290 000 euroa. Alun perin peräti kahdenkymmenen prosentin toivottu palkankorotus nostaisi hänen tapauksessaan palkan 350 000 euroon vuodessa. Neuvottelu lentäjien kanssa on nyt loppusuoralla, ja toissa viikolla lentäjät kertoivat, että työtaisteluihin ei enää ryhdytä."Veturinkuljettajan liksa on 5 500 € kuukaudessa. Kahdeksan kymmenestä palkasta sijoittuu välille 3 975 – 6 600 €.
Raitiovaununkuljettajan palkka on noin 3 300 euroa kuukaudessa. Heidän hankkeista kahdeksan kymmenestä sijoittuu välille 2 175 – 3 950 euroa.
Keskimääräinen kuukausipalkka linja-autonkuljettajalla on 2 742 euroa kuukaudessa.
Suomessa ammattilentäjän peruskoulutusta tarjoaa muun muassa Suomen Ilmailuopisto Porissa. Koulutus kestää noin kaksi vuotta ja se toteutetaan useissa eri jaksoissa. Koulutuksen jälkeen lentäjillä on ansiolentäjän lupakirja, mittarilento- ja monimoottorikelpuutus, joten huippuliksat eivät selity edes koulutuksen kestolla tai kalleudella.
Kun aikoinaan näin punaisen avo-Ferrari Testarossan Monte Carlon pihassa, jonne ei edes päästetty Hondaamme saati minua sisään Casinolle, Multialla tehty James farkkutakki päällä, tunsin kateuden pistoksen. Mutta kun rauhoituin ja pysähdyin laskemaan lämiskäni sisällön huomatakseni, ettei Ferraria oltu hankittu rahoillani, helpotti olo. Nyt ei aamulla laskeminen auttanut. Sillä huomasin Finnairin tappioita maksettavan minunkin rahoilla.
2 kommenttia:
kiitos valaisesta blogista
Eivät liene lentäjät lanteitta...
Lähetä kommentti