Monen tuhannen blogin jälkeen olen edelleen sitä mieltä, että kirjoitusaiheet eivät maailmasta lopu, vaikka korvien välin sanotaan käyvän iän myötä itse kullakin hatarammaksi. Yhä tutumpaa on, että sohvalta jääkaapille mennessäni unohdan viiden metrin matkalla mitä syötävää tai juotavaa olin hakemassa. Tai kerron tarinaa jollekin ja pienikin keskeytys saa aikaan, että koko ajatus karkaa jonnekin, josta se joskus palaa ja joskus ei.
Silti en ole, enkä tiedä tulenkokaan niin lahopäiseksi, etten jotain uutta ihmettelemisen ja kirjoittamisen aihetta keksisi. Sen sijaan jotkut asian ovat tulleet kaltaiselleni vanhalle hörhölle käsittämättömiksi. Vielä vuosikymmen, kaksi sitten isäni oli mies, äitini nainen, siskoni tyttö ja veljeni poika. Käsitys ei siitä muuttunut, jos nainen rakasti naista tai mies miestä. Ihmettelin vaan itsekseni onko rakastavaisista toinen silti lapsen silmissä ja maailmassa äiti ja toinen isä. Hämmennystä on vuosien saatossa lisännyt, kun mies muuttaa ulkonäköään sekä tapojaan naismaisemmaksi ja päin vastoin. Nykyään muutosten vauhdittajina ovat myös sukupuolten korjausleikkaukset.
Mukaan on tullut yhä enemmän minulle varsin outo muunsukupuolisuus. Se on jotain sellaista, ettei koe olevansa nainen eikä mies. He saattavat kokea olevansa sukupuolettomia, sukupuolirajat ylittäviä tai "monisukupuolisia". Jotkut kutsuvat itseään kaksisukupuolisiksi. Juridisesti kolmas sukupuolivaihtoehto miehen ja naisen lisäksi on tällä hetkellä voimassa ainakin Bangladeshissa, Chilessä, Intiassa, Itävallassa, Kanadassa, Maltalla, Pakistanissa, Saksassa ja Uudessa-Seelannissa.
Koska vietän paljon aikaa Thaimaassa, silloin tällöin pohdin ladyboyta, joka on varsin yleistä joka puolella maata. Katoey tai katoi on Thaimaassa naiseksi pukeutuva mies tai naiseksi sukupuolensa korjannut henkilö. Usein heistä käytetään nimitystä "ladyboy". Alkukielinen kiertoilmaus, jota käytetään usein maan mediassa, on "toisen kategorian nainen". Sitä ei tule sekoittaa gay-kulttuuriin, sillä katoy on monesti transsukupuolinen ja katoy-identiteetti on historiallisesti rakentunut Thaimaan sukupuolisia ilmaisutapoja ohjanneille kehityskuluille.Saatan istua jonkun kauppakeskuksen aulassa, nykyisin odottamassa Morakotia ja yritän mielessäni arvuutella meneekö ladyboy miesten vai naisten saniteettitiloihin. Sekin ajanviete on vastatuulessa, sillä sukupuolineutraalit unisex-vessat yleistyvät; Suomessakin nopeasti vuoden 2015 tasa-arvolain muutoksen jälkeen. Lain tarkoituksena on estää kaikenlaista sukupuoleen, sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää. Unisex-vessat jakavat mielipiteitä, vaikka niiden määrää lisätään jatkuvasti. Samassa sarjassa lienevät kaikille tarkoitetut unisex-vaatteet.
Mutta ehkä olen menneisyyden lisäksi myös Aatamin ja Eevan vanki. Mieleni ei pääse eroon mies- eikä naisoletetuista. Olen mietteineni sitten oikeassa, väärässä tai tietämätön ja sanokoot raamattu mitä tahansa, ei eläinten homous selity minulle Aatamin ja Eevan omenan syönnillä.
Esimerkiksi Havaijilla esiintyvä albatrossilaji Laysan on tunnettu siitä, että noin 30 prosenttia linnuista muodostaa naarasparin. Nämä naaraslinnut parittelevat koiraan kanssa, minkä jälkeen ne palaavat pesimään toisen naaraan kanssa.
– Ei ole löydetty lajia, jossa homoseksuaalista käyttäytymistä ei esiintyisi, lukuunottamatta lajeja, jotka eivät harrasta seksiä, kuten merisiilit ja kirvat, totesi Petter Bøckman vuonna 2004. Hän toimi tällöin eläinkunnan homoseksuaalisuuteen keskittyvän näyttelyn tieteellisenä neuvojana. Suomenkin kansallislinnusta ja hanhesta löytyy maailmankuulu esimerkki Uudesta-Seelannista. Siellä Henry-joutsen ja Thomas-hanhi tulivat kuuluisaksi pitkästä 18 vuotta kestäneestä liitostaan, joka lopulta päättyi Thomasin kuolemaan vuonna 2017.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti