Joku päivä sitten kirjoitin joulumuistostani, johon kaverini vastasi muistavansa erään joulun ikuisesti. Hän oli lähtenyt aatonaattona yhdelle oluelle perheen rahat mukanaan ja palannut aattona aamupäivällä tyhjätaskuna tyhjään kotiin. Poissa oli vaimo, joulumieli ja kai muutakin. Taisin vastata, että hän sai ravintolassa ja kotonaan sitä mitä oli tilannutkin.
Samantapaisesti ajattelin toisen kaverini siirtäessä saunaansa ja puuceetään rakennettuaan ne naapurin maalle. Samoissa mietteissä taisin olla viimeksi itseni kanssa saadessani tuomion kotirauhan rikkomisesta.
Joku sanoo syyn ja seurauksen johtuvan huonosta tuurista, joku jostakin muusta. Jumalanpoika Jeesus selitti pahan saavan palkkansa ties kuinka monenteen sukupolveen ja ihmisen poika Buddha 500 vuotta aiemmin karmalla.
Thaimaassa onkin Buddha arjessa läsnä monin tavoin. Hän saa munkkeineen syyt ja ansiot lottovoitosta ja onnettomuuksista yhtä lailla kuin Suomessa onnennumero tai taikauskoisen musta kissa käveltyään tien yli tai itse kuljettuani tikapuiden alta.
Aasiassa kun olen, innostuin aamuyön hiljaisuudessa, odottaessani Hat Yain junan ja kiskojen kolketta, tutkimaan mitä viisaat tai hyötykirjallisuutta minua enemmän lukeneet sanovat karmasta. Joka on monelle suomalaisellekin tuttu muun muassa sanonnasta karman laki.
Sanalla tarkoitetaan hindulaisuudessa syyn ja seurauksen toimintaa kuvaavaa oppia, jonka merkitys eri uskonnoissa poikkeaa toisistaan.Sen mukaan jokaisen elävän olennon nykyinen olotila on suoraa seurausta menneisyydessä tehdyistä, joka on tekojen alati muuttuva summa. Monesti karman katsotaan säilyvän myös kuolemassa, vaikkei varsinaiseen jälleensyntymään uskottaisikaan. Samaan tapaan nykyiset teot vaikuttavat tulevaisuuteen, myös tuleviin jälleensyntymiin. Pahat teot voivat johtaa jälleensyntymään huonommissa oloissa, jopa eläimenä. Teoiksi lasketaan myös ajatukset ja sanat. Mielentila, jossa teot tehdään, voi vaikuttaa kertyvän karman määrään ja laatuun.
Karma ei merkitse kohtaloa, sillä jokainen voi vaikuttaa omaan käytökseensä. Lisäksi on erilaisia karmaa puhdistavia seremonioita, joilla lievennetään pahan seurauksia ja voimistetaan hyvän vaikutusta. Buddhalaisuuden mukaan kaikki olennot ovat karman ulottuvissa, ja siksi millään jumalaolennoilla ei ole tässä suhteessa merkitystä.
Buddhalaisuudessa karman laki tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että tietoisilla teoilla on seurauksensa. Karma on edellisten olosuhteiden ja mielentilojen seurausta. Oleellista karman kannalta onkin mielentila, jossa toimitaan.
Karma ei tarkoita kohtalonoppia. Mitkään korkeammat voimat, kuten jumalat, eivät määritä kenenkään kohtaloa, sillä jumalatkin ovat karman ja jälleensyntymän piirissä. Ihminen luo itse karmansa, eikä karma ihmistä. Toisaalta buddhalaisuus ei myöskään opeta sattumaa; asioilla on aina aiheuttajansa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti