Isompimoottoriset skootterit luokitellaan moottoripyöriksi, jos moottorin tilavuus on siis yli 50 kuutiosenttimetriä tai rakenteellinen nopeus yli 45 km/h. Monet valmistajat tekevät samanlaisesta skootterirungosta mopoversion ja moottoripyöräversion. Useimmat ulkomailla vuokrattavat skootterit ovat moottoripyöräskoottereita.
Moottoripyöräskootteria varten tarvitaan Suomessa A1-, A2- tai A-luokan ajokortti (jos kuutioita on 125). Mikäli kuutiotilavuus on 150 ccm, tarvitaan A2- tai A-luokan ajokortti. Yli 500-kuutioiselle skootterille tarvitaan ajo-oikeus A. Kaikille näille luokille (siis A1, A2 ja A) on mahdollista hankkia kansainvälinen ajokortti.
Jos Thaimaassa oleskelu kestää yli 3 kuukautta, on thaimaalainen ajokortti pakollinen. Oletan, että tältä osin ajoneuvoluokkia on vain kaksi. Näin päättelin eilen hankkiessani papereita, sillä esimerkiksi Immigrationissa saatava valokuvallinen asiakirja on samanlainen moottoripyörä- ja autoajokorttia varten.
Suomalaismiesten keskuudessa on oma joukkonsa, jotka erottavat Suomessa mopon, kevytmoottoripyörän ja moottoripyörän, mutteivät Thaimaassa. Vaan siellä missä ei ole mopoja lainkaan, heidän mielestään niitä on pilvin pimein. Tai ehkä kysymys onkin vain siitä, että mitä ei ole aiemmin kyennyt ymmärtämään, ei ymmärrä myöhemminkään. Rumemminkin asiasta ajattelen, mutten kirjoita, ainakaan nyt 🤣.
Lääkärintodistusta hankkiessani alle 300 bahtin hintaan, tällä kertaa sairaalasta, sain huomata painoni olevan 100,8 kg. Pituudeksi riitti ilmoitus, mutta ehkä niillä ei ole merkitystä ajokorttien suhteen, joita oletan saavani kaksi entiseen tapaan. Autolle ja moottoripyörälle omansa. Tänä aamuna menen papereineni virastolle, jossa edessä on ainakin jotain kokeita. Kerron huomenna lisää, kun tiedän enemmän ja kuinka minun käy.
Sain myös kuulla, että vain harva ajaa moottoripyörällä yli 70-vuotiaana ja monilla on muutenkin ostettu ajokortti pimeiltä markkinoilta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti