Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 1. syyskuuta 2022

Puhelimeni lähti maailmalle, osa 3

Kun maanantai koitti ja kello 10, otin yhteyttä vakuutusyhtiöön täyttääkseni netissä puhelimeni vaurion vahinkoilmoituksen, ei kaikki mennyt kuin Strömsössä. Vaihtoehdoissa ei ollut korjausfirma Fonumia, jonne puhelimeni jätin. Joten oli netti-ilmoituksen sijaan soitettava ja siirryttävä soittojonoon, sillä viikonlopun aikana oli joku muukin rikkonut tai kadottanut laitteitaan.

Viimein sain langan päähän elävän ihmisen. Ja totta, laitteeni oli juuri sellainen, mihin vakuutusyhtiö SquareTrade ei kelpuuttanut korjaajaksi Fonumia. Oli noudettava puhelin takaisin. 

Ohje oli, että vahinkoilmoituksen tehtyäsi saat linkin, jonka kautta maksat  omavastuuosuuden. Kahden tunnin sisällä saat sen jälkeen uuden linkin, tällä kertaa kuljetusyritys DHL:ltä. Tulosta sieltä valmiiksi täytetty rahtikirja ja liimaa se paketin päälle, jonka toimitat kuljetusfirmaan. Juuri sopivasti oli tulostimeni rikkoutunut, joten oli etsittävä myös paikka missä tulostaa.

Sen jälkeen matka jatkui Helsinki-Vantaa lentoaseman kotini toiselle puolelle, jossa lähin DHL-piste sijaitsee. Hyvä palvelu, jonka vakuutusfirma maksoi pakkauslaatikoineen. Näin puhelimeni lähti lentäen kohti ulkomaita, jossa rikkoutunut lasi oli tarkoitus vaihtaa.

En tiedä mitä lysti maksoi, mutta sen tiedän, että Jumbon Fonumissa se olisi maksanut reippaat 500 euroa. Jälleen kerran kiitin mielessäni, että olin vakuuttanut älylaitteeni, sillä nyt sen korjaushinta oli 69,50 euroa.

Puhelin luvattiin Liettuan reissulta takaisin 48 tunnin kuluessa Jokilaaksoon. Oli mukava seurata varalaitteella sen matkaa eestaas. Lupaus piti paikkansa, ja maanantaina matkaan lähtenyt laite oli takaisin Jokilaaksossa keskiviikkona iltapäivällä.

Pieni ja suuri on nykyinen maailma, jonka digitaalisessa osuudessa eivät itseni lisäksi kaikki muutkaan taida pysyä kaikilta osin mukana. Tosin eiväthän kaikki digimaailmaa edes tarvitse.

Itse aikoinaan päätin ensimmäisten tietokoneiden ja matkapuhelinten tullessa kuluttajien käyttöön pysyä parhaani mukaan kehityksessä mukana.
Olen tyydyttävällä arvosanalla siitä suoriutunut, mutta en kaikilta osin. Nimittäin, kun sain eilen puhelimeni takaisin, ei se ehkä ollutkaan Samsungini, vaan aivan uusi, samanlainen laite. Joka tietenkin oli tyhjä kaikista tallentamistani tiedostoista, 10 000 valokuvasta sekä lataamistani ohjelmista sekä esimerkiksi salasanalistoistani.

Tiedän tai oletan itselläni olevan varmuuskopiot kahdesta tilistäni pilvipalveluissa, mutten löydä niitä enkä kai osaisi niitä palauttaakaan. Joten tiedossa on vielä ainakin yksi matka Jumbon huoltoliikkeeseen. 

Ei kommentteja: