Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 9. elokuuta 2020

Väärien valintojen asiantuntija * 3

Missä minut on tehty?

Kirjalla kai pitäisi olla joku jäsentely etukäteen, ikään kuin runko ja muutakin logiikkaa. Näin ei nyt ole, vaan pompin elämääni eestaas ja joskus ohi elämänkin.

Harrastan täysin rinnoin aikamatkailua omassa ja muidenkin maailmassa. Totta ja tarua, faktaa ja fiktioita, niistä on tämä kirja tehty. Usein yö tuo tullessaan ajatuksen, mistä seuraavana päivänä kirjoitan.

Kävin aikoinaan äitiäni tapaamassa usein Tuuskodossa, jossa hän asui viimeiset vuotensa. Kerran sanoin hänelle, että minulla olisi yksi asia, jonka tahtoisin tietää eikä vastausta siihen ole kuin sinulla. Hän katsoi minua tuttuun tapaansa tuimasti ja kysyi: "No, mikä se on? " Tähän minä, että "missä minut on alkuunpantu?"

Seurasi syvä hiljaisuus ja äidin ilme oli vielä tuimempi, mutta sain vastauksen. Hän oli monessa seudun Elannossa töissä ja asuikin Hyrylän Elannon yläkerrassa. Siellä armeijan leivissä ollut tuleva isäni kävi tulevaa äitiäni, Enni Annikkia riiaamassa ja arvatenkin myös yökylässä.

Minun nimeni on Bitmoji.
Olen Jorman virtuaalimuoto.
Pienen pienessä, hirsisen rakennuksen huoneessa olen saanut alkuni. Vieläkin tulee mukava fiilis, kun käyn rakennuksen kellarissa, Santerin ja Ellenin Päämaja-kuppilassa siemailemassa alkoholittoman oluen silloin tällöin. Ja fiilistelen, että juuri tässä talossa, yli 70 vuotta sitten, ainakin kerran olen tuottanut vanhemmilleni pelkkää iloa.

Alkujaan rakennus on ollut ortodoksipappila, sillä kylän venäläinen varuskunta tarvitsi oman seurakunnan. Olen siis saanut alkuni hyvinkin hengellisessä viitekehyksessä. Hyrylässä oli myös oikein kaunis kupolikirkko. Jonka suomalaiset osin sotien melskeessä ja sen jälkeen purkivat. Torneissa taisi olla kupolien tilalla ilmatorjuntatykitkin. Tähystäjät ainakin. Ehkä äitinikin, joka oli lotta. Vain laatta on kirkosta muistona.

Mainittu Päämajan ja Manne TV:n Santtu tanssi puolestani juuri vihityn Päivikseni kanssa häävalssina olleen Kulkurin valssin. Tuusulan Mutterimajalla pidettiin silloin "Kaikkien aikojen juhlat". Joissa häittemme lisäksi juhlittiin kauan odotetun asuinyhteisön käyttööottoa, Sininauhasäätiön 50 vuotista taivalta ja saamaani sosiaalineuvoksen arvoa.

Vieraita oli taatusti laidasta laitaan. Kodittomia ja kodillisia. Ja kermana päällä Sauli Niinistö ja Pekka Haavisto.

Tarja Halosen myöntämästä sosiaalineuvoksen arvosta löytyvät syyt, miksi olen Pekka Haaviston joukoissa hänen pyrkiessään presidentiksi. Jos hän katsoo minut sopivaksi sosiaalineuvokseksi, minä katson hänet sopivaksi presidentiksi. Potut pottuina siis. Hyvässä ja pahassa. 


Ei kommentteja: