Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 13. elokuuta 2019

Vakuutusyhtiö If

Eilen en voinut kirjoittaa tätä blogia, vaikka aiheen ympärillä pyörinkin. Oli liikaa itselläni kierroksia, sillä niin pieneksi nappulaksi itseni koin suuren valuutusyhtiön onnettoman palvelukokonaisuuden rattaissa. Pyyhkeitä saa koko minuun yhteytttä ottanyt henkilökunta, josta oli muutaman päivän sisällä asiaani hoitamassa 4-5 eri henkilöä.

Kun joku keskusteli puhelimella tai sähköisesti kanssani, ei hänellä ollut mitään tietoa muiden, saman firman työntekijöiden keskusteluista kanssani. Ja kun kysyin näiltä keneltä tahansa vakuutuksen sisältöä koskevia kysymyksiä, oli vastaus, että sorry, en voi sitä tietää, sillä isossa talossa ovat vahinkokäsittelijät erikseen. "Niin kuin luonnollisesti ymmärrät" 😖😖.

Tässä esimerkki. Kun kysyin miksi en voi saada matkavakuutusta kuin 15 + 15 päivää? Että miten vakuutusyhtiön riski kasvaa tai pienenee, jos olen ulkomailla puoli vuotta yhteen soittoon? Vaan minun on lennettävä aina kuukauden kuluttua 10-15 tunnin lento Suomeen ja sitten taas kahden viikon kuluttua takaisin vaikka Thaimaahan?

Eivät osanneet sanoa, vaan totesivat, että näin ovat meillä viisaammat päättäneet. Että ymmärräthän myös, että eri yhtiöillä on eri tuotteet. Ja meidän tuote on tämmöinen.

Kun sitten kysyin, että jos haluaisin henkilökohtaisen vakuutusneuvojan, niin kuinka minun olisi toimittava. Ensin olisi silloin päästävä tasolle kolme, jonne voi päästä esimerkiksi ostamalla henkivakuutuksen, yhteen autoon laajan Kaskon ja sitten esimerkiksi kotivakuutuksen tai jonkun sellaisen.

Kysyin vielä, että mistähän tällaisen livehenkilön sitten löytäisin. Kaikki tietävä asiakaspalvelija sanoi, että sen hän voi katsoa. Mutta ei ainakakaan Helsingistä eikä Vantaalta eikä Järvenpäästä eikä Keravaltakaan, mutta ei myöskään kotikunnastani Tuusulasta. Mutta Hyvinkäältä saattaisi löytyä. Mutta puhelimellahan voi soittaa minne tahansa. Se on kuulemma nykyaikaa.

Kun tätä ihmettelin, tuli äänestä päätellen nuoren viisaudella, joka minullakin oli 40 vuotta sitten, että kun olemme niin iso talo, niin netissä nämä nykyään hoidetaan ja olisi minunkin hyvä ymmärtää enemmän nykyaikaa.

Lopullisesti käämini paloi, kun tämä nuori mies Turusta kehoitti minua harkitsemaan pienempää vakuutusyhtiötä itselleni. Harvoin olen toivonut yritykselle tai asiakaspalvelijalle karikkoista ja ohdakkeista tietä, mutta nyt sen tein ja teen.

Koko matkavakuutuskäytännöstä Suomessa on paskan maku suussa. Kun on ikää ja sen myötä matkan varrella tarttunutta vaivaa, niin edes rahalla ei joku suuri ja mahtava If minua vakuuta puolen vuoden reissulle.

Kotimaani kykenee lain avulla huolehtimaan joka ikiseen mopoon liikennevakuutuksen, joka ei korvaa edes asianomaisen omia ruumiillisia eikä aineellisia vahinkoja. Mutta sama valtio ei kykene saamaan lakia aikaan, että jokaisen suomalaisen sosiaaliturvan piirissä olevan on saatava vakuutus matkalleen.

Ei kommentteja: