Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 29. toukokuuta 2017

Ruokavinkki

päivis: Katselen mielelläni milloin mitäkin ruokaohjeita. Kuten varmaan moni muukin. Kerään niitä, ja ehdottomasti kokeilemisen arvoiset kiinnitän magneetilla jääkaapin oveen. Unohtaakseni ne pikavauhtia.

Jos kokeilisin kaikkia ohjeita, jotka kiinnostavat, joutuisin syömään aamusta iltaan. Lehdet, netti ja televisio kun tykittävät jatkuvalla syötöllä toinen toistaan mielenkiintoisempia ruokaohjeita. Helppoja, nopeita, perinteisiä, vegaaneja...

Todellisuudessa suurin osa ohjeista jää kokeilematta. Sen sijaan olen juuttunut linssikeittoon ja muutamaan muuhun helppoon evääseen. Kesällä ihan suosiolla keittelen uusia perunoita päivästä toiseen. Onhan ne vaan niin hyviä.

Tulevana eläkeläisenä tiedostan, että edullinen kotiruoka nousee vielä arvoon arvaamattomaan. Ulkona syöminen tarkoittaa kesäaikaan kotiterassia, talvella koko sana on syytä unohtaa.

Grillikausi avattiin äitienpäivänä ja tänään otettiin homma uusiksi. Joskus olen kokeillut kodassa avotulella makaronilaatikon kypsentämistä. Mielestäni jopa onnistuin siinä. Olen kai taantunut niistä ajoista, sillä esimerkiksi tänään oma grilliruokani tarkoitti paria esikypsennettyä maissia, pilkottuja bataatteja ja kasvismakkaroita.

Salaatin tekijänä olen myös melko yksioikoinen. Vaikka olen joskus hankkinut ehkä sata salaattiohjetta sisältävän kirjan ja luen yleensä tarkasti kaikki näkemäni salaattiohjeet, päädyn silti aina samaan: jääsalaattia, tomaattia ja fetajuustoa. Joskus sekaan löytyy jääkaapista oliiveja tai jotain muuta sopivaa. Kuivatut kurpitsan siemenet tai paahdetut pähkinät salaatin höysteenä on jo minulle paljon.

Tänään tein lähes saman setin, mutta kun panostin siihen hiukan, salaatista tuli kaunis. Ainakin minun mielestäni.
Jääsalaatin, tomaatin ja fetajuuston lisäksi salaatissani on sinihomejuustoa,
avokadoa, ruohosipulia, kurpitsan siemeniä ja kuivattuja karpaloita. Kasvihuoneessa
kasvavissa ruohosipuleissa on kukkia, jotka myös kelpasivat salaattiin. Ne ovat
kauniita, mutta myös maistuvia. Salaattikastikkeen tein oliiviöljystä ja valkosipulista.

Ei kommentteja: