Otsikon pulmaa olen viimeisten vuosikymmenten aikana pohtinut eräänkin kerran. Ja tullut siihen tulokseen, että aika usein näin on. Sen sijaan tuote tai palvelu, jossa yhteiskunnalla on monipoliin verrattava asema, olisi ehkä parempi olla veroja keräävien hyppysissä.
Tästä hyviä esimerkkejä ovat kotiin lankoja myöten tuleva sähkö ja putkissa kulkevat juoma- ja likavedet. Nurjan mielen päivänä ajattelen, että jos edelleen joku voi veronmaksajan välttämättömyyksillä rahastaa, on parempi, että se on veroja keräävä yhteiskunta kuin sähkönsiirtoa harjoittava, ulkomaille lompsaansa täyttävä Caruna.
Oikeastaan marmatukseni aiheuttaja tällä kertaa on juuri työn alla oleva kertakäyttöisen nahkapukuni ja sen sisällön vuosisadan kunnossapitohuolto. Malja oli ennen eilistäkin piripinnassa, mutta yli se kuohui etsiessäni yli 75-vuotiaana, sydäninfarktin saaneena sekä sepelvaltimo- ja verenpainetautisena paikkaa missä yhteiskunta antaa lupaamansa koronarokotteen maksamillani veroilla tai sen kaltaisilla suorituksilla.
Mutta moni kakku päältä kaunis, totesin kysellessäni rokotuspaikkaa ennen ensi viikolla alkavaa puolen vuoden Aasian aikaani. Kävin lähes kaikki Keusoten kymmenkunta terveysasemaa tai vastaavaa läpi, mutta ei ajan aikaa koko syyskuussa.Sitten sattui netistä silmiini muistini sopukoihin piiloutunut lähistön yksityinen RokotePalvelu, jota olin käyttänyt kerran aiemminkin vuosia sitten. Niinpä karautimme Morakotin kanssa hopeanharmaalla vanha rouva Avensiksella Vantaan Tammiston K-Supermarketin parkkipaikalle. Tata ruokaostoksille ja minä kysymään käytävän rokotuspisteestä piikkiä ilman minkään sortin ajanvarausta.
Viiden minuutin juttu, kun hyvin ystävällinen, afganilaista syntyperää oleva sairaanhoitaja tuikkasi piikin käsivarteeni. Loistavan palvelun operaatio kesti blogi- ja perhetilannepuheineen kaikkiaan ehkä kymmenen minuuttia. Kävelin ulos rokotuksen saaneena ja 150 euroa köyhempänä.
Mieltäni jäi nakertamaan se, että olen veroina maksanut rokotteen ja rokotuksen, mutta joudun silti käytttämään yksityistä, minulle maksullista palveluntuottajaa. Muutaman minuutin homman toimimattomuus kunnallisella puolella on kyllä kiinni muustakin kuin resursseista. Ehkä kyse on myös ainakin palvelu- ja vähän muustakin kulttuurista. Jotenkin jäi maku, että jos asiakaspalveluhenkisellä ajanvarauksella olisi ollut valta, se olisi sullonut tapaukseni johonkin väliin.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti