Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 6. marraskuuta 2023

Batu-luolat ja Petronas Twin Towers

Batu-luolat ovat hindujen pyhä paikka, joka sijaitsee noin 13 kilometriä Kuala Lumpurista pohjoiseen. Se koostuu useista kalkkikivikallioon muodostuneista luolista ja niitä yhdistävistä käytävistä. Kukaan ei tiennyt näistä luolista paikallisia asukkaita lukuun ottamatta mitään ennen vuotta 1878, jolloin yhdysvaltalainen luonnontieteilijä William Temple Hornaday saapui sinne ja kertoi löydöstään muulle maailmalle. Luolien iäksi arvioidaan noin 400 miljoonaa vuotta.

Siellä kävimme eilen. Päästääkseen sisään oli kuitenkin kiivettävä yli 300 porrasta ja sama määrä takaisin. Se oli itselleni liki 73-vuotiaana lähihistorian kovin, ruumiillinen suoritus. Vaikka väkeä oli paljon, ei ikäisteni ryhmässä ollut tungosta ja olenkin saavutuksesta varsin ylpeä.

Haluan myös ajatella, että kuvassa vieressäni oleva apinakin yritti auttaa tarttumalla käsipuolesta. Sykähdyttävintä oli kuitenkin taiwanilainen pariskunta, joka pyysi minut valokuvaan pienen sylilapsensa kanssa. Sanoin, että tiedän maanne, sillä minulla on siellä valmistettu Kymco-mönkijä Suomessa, jolla auraan lunta. 

Sitä ennen tutustuimme Petronas Towersiin. Petronas Twin Towers ovat vuonna 1999 valmistuneet 452 metrin korkuiset pilvenpiirtäjät Kuala Lumpurissa, jotka näkyvät valoineen yöllä hotellihuoneeni ikkunasta. Ne olivat maailman korkeimmat rakennukset vuodesta 1999 vuoteen 2004 asti, jolloin Taipei 101 valmistui. Ne ovat yhä maailman korkeimmat kaksoistornit ja korkeimmat 1900-luvulla valmistuneet rakennukset. Tornit ovat saaneet nimensä malesialaiselta öljy- ja kaasuyhtiöltä Petronas. Formula 1 kilpa-autokin oli näytillä alakerrassa. Montaa kerrosta emme ylöspäin päässeetkään, sillä pääsy satojen metrien korkeuksiin varsinaisille näköalapaikoille oli maanantaisin suljettu.

Aivan oma lukunsa oli sieltä meno hindujen luolastoon, jota varten otimme taksin kaksoistornien edestä. Etukäteen sovittu hinta oli kalliin sorttinen, mutta kun sopimukseen kuului tunnin odotus ja meitä oli maksajina kolme, tartuimme tarjoukseen. Kaikki ei mennyt kuten Strömsössä, sillä jonkun tovin ajettuaan huomasimme kuljettajan irrottavan vaivihkaa turvavyönsä, jonka jälkeen hän ajoi summeri piipittäen taksiasemalle. Sitten mies kipaisi muiden kuskien puheilla ja tuli takaisin sanoen, että autoon tulleen vian vuoksi meidän olisi vaihdettava kyytiä.

Haistoin huijauksen, jonka Rofa puki toiminnaksi nousten autosta Harri ja minä perässä. Kuski yritti ottaa huijausyritystään takaisin, mutta varsinkaan Rolf ei olisi enää astunut autoon, vaikka ajuri olisi maksanut. Arvatenkin hän yritti myydä kyytimme toiselle taksimehellä halvemmalla hinnalla pitääkseen välirahan itse. Sinne jäi suhari nuolemaan näppejään asiakkaansa ja tienestit menettäneenä sekä omille kintuilleen kusseena. Me otimme lennosta kadulta toisen auton, joka oli tinkimättäkin puolet halvempi.

Ei kommentteja: