Asiakkaiden osalta työpäivä ei tuonut mitään uutta. Ehkä kyydissä oli tavallisempia matkustajia kuin edellisen työvuoron aikana. Moni oli vaitonainen ja puuhasi takapenkillä omiaan. Kaksin liikkuneet juttelivat keskenään ja yksin kulkeneet näpräsivät kai kännyköitään.
Ensimmäinen kyytini oli Helsinkiin hotelli Kämpiin. Asiakkaat olivat saksaa puhuvia ja hotellin nimeksi he sanoivat Kemp. Hetken löi tyhjää ennen kuin älysin, että ovat menossa Helsingin ehkä toiseksi tyylikkäämpään hotelliin. Kallein se kai ainakin on. Sinnehän osasin helposti ja olin jo etukäteen iloinen, että saan ajaa hotellin pääovelle. Mutta eivätkös vain innostuneet Pohjois-Esplanadille käännyttyämme jäämään pois kaupungintalon edustalla, koska kauppatorilla oli elämää.
Lentokentän kokooma-alueen taulusta näkee, milloin on oma vuoro ajaa eteenpäin. Välillä vuoroa joutuu odottelemaan pitkäänkin. |
Päätin silti jäädä odottamaan tulevia lentoja ja pääsyä seuraavalle odotusalueelle. Mutta lentoja kun ei ollutkaan tulossa kolmeen tuntiin. Tajusin sen vasta kun olin jo viimeisen puomin takana reilun kymmenen muun taksin kanssa. Ja tietenkin jonossa, josta ei ollut mitään mahdollisuutta lähteä ei eteen- eikä taaksepäin, eikä sivusuuntiinkaan. Siellähän olin ja ihmettelin tilannetta. Masentavinta oli huomata, että osasta kentän sisätiloja sammuteltiin valoja!
Kännykästä näin, että seuraava kone laskeutuisi joskus neljän jälkeen. Kentän sisältä löytyvien saapuvien lentojen lista oli vähän myönteisempi: etelän lomailijoita kuljettava kone laskeutuisi klo 3.25. Mitä siinä juuri muuta osaa tehdä kuin nukkua. Enpä ole koskaan ennen nukkunut lentokentän pihassa. Unta riitti puoli tuntia.
Lentokone tuli ja vielä piti odotella jonkin aikaa omaa vuoroa, että pääsin poimimaan kyytiini kaksi etelässä lomaillutta espoolaisnaista. Aamuyön viimeisen keikan ajoin Espoon perukoille ja olin tyytyväinen, että navigaattorit on keksitty. Kun Espoo on minulle muutenkin vaikeasti hahmottuva kaupunki, ei olisi ollut kovin helppoa palata samoja jälkiä takaisin lukuisten pikkuteiden ja risteyksistä kääntymisten jälkeen. Kotiin ajelin lopulta samaan aikaan nousevan auringon kanssa.
1 kommentti:
Mielenkiintoista seurata taksiuraasi, todella hyviä tarinoita! Itsekin toimin opiskelujen ohella taksikuskina Jyväskylässä, mutta eipä ollut sitten yhtään minun juttuni, että en yhtään pitänyt siitä tolpalla istumisesta. Tuossa työssä oli kyllä parasta asiakkaat, jotka suurimmaksi osaksi olivat mukavia ja sosiaalisia. Mielenkiintoinen tuo lentokenttä, että taksilla ei voi lähteä, jos on jo tullut siihen jonoon.
Lähetä kommentti