Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 28. heinäkuuta 2018

Melkein vegaani

päivis: Olen viime viikot syönyt joka päivä kotona ja lähes pelkästään vegaaniruokaa. Kovin vaikeaa se ei ole ollut, koska normaalisti olen tähän asti ollut maitotuotteita ja kananmunia käyttävä kasvissyöjä.

Tarkoitus oli syödä tänään vain uusia
perunoita tillin ja sinisen Keijun kanssa.
Toisin kävi: on mustapapupihvejä, bataattia,
kesäkurpitsaa, kukkakaalia ja
punakaalisalaattia. Vegaanista koko annos.
Vegaanipainotteisuus tuli ruokavaliooni vähän niin kuin vahingossa, kun sain kilon pussin chian luomusiemeniä. Sain opastuksen sekoittaa niitä makeuttamattoman kookosjuoman sekaan. Siemenet pitää liottaa, joten helpointa oli laittaa siemenet likoamaan jo illalla jääkaappiin. Kaksi ruokalusikallista kupilliseen juomaa on sopiva suhde. Ensin aamulla jääkaapista löytynyt sekoitus vähän oudoksutti, sillä sen ulkonäköä voi hyvinkin verrata sammakonkutuun. Mutta maku on mainio, kun annokseen lisää marjoja ja vaikka jotain hedelmäsosetta.

Jo ennen tuota chia-kookosjuoma-aamupalaa olin tutustunut litran purkeissa myytävään kaurajogurttiin. Niistä maistuvin on ollut vadelman makuinen jogurtti. Maitoa en myöskään ole pitkään aikaan käyttänyt kuin satunnaisiin pannareihin. Maidon olen korvannut kaurajuomalla. Se vaan jotenkin tuntuu maitoa paremmalta. Tavallista maitoa en vuosikausiin ole käyttänytkään. Ihan eläinoikeudellisista syistä olen valinnut joko luomua tai vapaan lehmän maitoja. Luomumaidosta tosin en tiedä, voiko luottaa, että sitä lypsävät lehmät saavat elää lajityypillistä elämää. Olen ainakin uskotellut itselleni niin.

Kun kerran olin lähtenyt vegaanilinjalle, päätin kokeilla myös vegaanista juustoa, jota kai myös vuustoksi ainakin joissain yhteyksissä kutsutaan. Löysin Violifen lievästi savunmakuiset vegaanijuustoviipaleet, tykästyin, enkä ole muita edes kokeillut. Pitäisi varmaan, mutta kun Facebook-keskusteluissa välillä moititaan joitakin juustoja niin pahan makuisiksi, en ole edes viitsinyt tuhlata rahaa johonkin kokeiluun. Vegaaniset juustot kun ovat vähän kalliin sorttisia. Olen ratkaissut asian laittamalla leivän päälle vain siivun puolikkaan tomaatin tai salaatinlehden seuraksi. Ennen olenkin turhaan mättänyt leivälle liikaakin juustoa.

Ihan täysvegaani en ole, eikä minusta sellaista tule, luulen. En halua joutua tilanteeseen, että ulkona syödessä pitäisi nähdä hirveästi vaivaa löytääkseen sopivaa syötävää. Vuosikymmeniä sitten, kun aloitin kasvissyönnin, oli hirveän vaivalloista löytää kahviloista ja ravintoloista jotain itselle sopivaa. En halua joutua enää siihen samaan tilanteeseen, vaikka täytyy myötää, että tosi monessa paikassa tarjolla on nimenomaan vegaanisia annoksia tai muuta vegaanisyötävää. Kun näin on, jatkossakin valitsen ilman muuta vegaanivaihtoehdon. Sen verran asia miellyttää ja olen ollut huomaavinani, että myös suolistoni kiittää.

Ei kommentteja: