Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 13. lokakuuta 2017

MITÄ?

jormas: Joku sanoi ollessani työelämässä, että minulla on valikoiva kuulo ja pirullinen muisti. Heidän mukaansa kuulen ja muistan mitä ei pitäisi ja unohdan sen mikä pitäisi muistaa.

Mutta nyt olen hyvää vauhtia menettämässä molemmat, enkä enää kuule enkä muista mitä haluaisin. Lisäksi pitemmän aikaa olen ihmetellyt miksi ihmiset puhuvat minulle joko liian kovaa tai liian hiljaa tai muuten epäselvästi. Tätä olen ihmetellyt päiviksellekin ja sanonut, että hän sanoo muun muassa s-kirjaimen jotenkin epäselvästi.

Kaiken kaikkiaan ympärilläni alkoi olla yhä enemmän huonosti puhuvia ihmisiä, jota enenevässä määrin usein ihmettelin. Ja sitä, että kas, kun muut eivät siitä valita tai kärsi. Mutta sitten, saattoi olla päivis, joka alkoi ikään kuin osoitella minua sormella. Että oletko ottanut huomioon, jos kuuloni on huonontunut ja kehotti harkitsemaan kuulontutkintaa.

Onkohan korvilla muuta käyttöä kuin kuunteleminen?
Oli aika katsoa peiliin ja tilattava aika korvalääkärille. Samalla tuli lisää kokemusta siitä, kun kotikuntani Tuusula kuuluu kokeilukuntiin, jossa voi valita terveydenhuollon palvelun tuottajan. Hyvinkään Terveystalolle valintani mukaan siis seuraavaksi. Siellä kuuntelin mitä kuuntelin. Matalia ääniä enemmän ja korkeita ääniä vähemmän, sillä niitä en kuullut. Loppulausuma legurilta oli, että olen oikeutettu kuulolaitteeseen. Että jos kelpaa, niin hän kirjoittaa lähetteen Hyvinkään sairaalaan, sillä erikois- tai erityislääkärit eivät kuulu vielä valinnanvapauden piiriin.

Tänään olin sitten Hyvinkään sairaalan korvapolilla tai mikä lienikään. Joka tapauksessa kuunneltiin samat vinkunat korva kerrallaan. Ja sen päälle sanoja sieltä ja täältä, joista arvatenkin kuulin vain osan. Lopputuloksesta ilmeni sekin mitä kirjaimia en kuule varsinkaan kunnolla. Ja kuinka ollakaan, s-kirjainhan siellä keikkui etunenässä tai ainakin muiden joukossa. Päivis ei siis olekaan kadottanut kyseistä kirjainta puhekielistään eivätkä ihmiset ympärillä puhu liian hiljaa tai huuda. Vaan vika on korvissani ja kuulossani. Vain kaksi matalaa ääntä oli asteikossani normaalin kuulon alarajan yläpuolella.

Ensi viikon tiistaina menen audionomin tekemien tutkimustulosteni kanssa kuunnallisen korvalääkärin pakeille. Josta todennäköisesti seuraa, että saan kuulolaitteet molempiin korviin. Se on oikein hyvin linjassa ajatteluni kanssa. Olisihan se aikamoista tuhlausta, jos pumppu pysähtyisi, kun fyysinen olemukseni olisi kuin nuoren orin. Toivon voivani käyttää minulle armosta annetun maallisen majani niin hyvin, ettei siitä ole enää edes kierrätettäväksi.

Ei kommentteja: