Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 24. helmikuuta 2017

Ruokakauppaturisti

päivis: Luin tänään kolumnin, jonka otsikossa oli sana ruokakauppaturisti. Ja tuo kirjoitus alkoi toteamuksella, että matkoilla pitää aina vierailla paikallisessa supermarketissa. Näinhän minä olen tottunut tekemään niin kauan kuin olen ylipäätään matkaillut.

Viime Thaimaan-reissun löytö
oli paahdettu seesamiöljy. Tätä
varmasti saa kotimaastakin,
mutta minulle tuo oli täysin
uusi tuttavuus.
Parasta matkoilla ovat todellakin ruokakaupat. Tai jos ei nyt parasta, niin melkein parasta kuitenkin. Viimeksi olin innoissani, kun Pattayan suurimman BigC-kaupan remontti oli valmistunut ja sen ruokaosastoa oli laajennettu. Ihan varta vasten piti päästä sinne yksikseni pyörimään. Mutta osaan tehdä samaa myös lähimmässä 7 Elevenin pienessä kaupassa.

Matkoilla - ehkä puhun nyt vain Thaimaasta, kun siellä on tullut viime vuosina eniten pyörittyä - minua kiinnostaa ruokakaupoissa oikeastaan kaikki paitsi lihat ja pakasteet. Vielä aikaisemmin ostelin esimerkiksi erilaisia shipsejä. Niitä kun Thaimaassa on keksitty tehdä vaikka mistä. Ei siis pelkästään perunoista.

Nykyään tiedän, mistä Pattayan ruokakaupasta löytyvät edullisimmat hunajat. Sitähän meillä nykyään kuluu, kun Jorma makeuttaa hunajalla kahvinsa, mutta muutenkin hunajan käyttö on meillä lisääntynyt. Sitä tuodaan tietysti pullotolkulla koti-Suomeen.

Ja kun jotain saa halvalla, sitä pitää tietysti hamstrata ja tuoda Suomeen, vaikka ei ole varmuutta, tuleeko sitä koskaan käytettyä. No, kookosjauhoja olen laittanut linssisoppaan mausteeksi. Kookosmaitoa toin nyt viimeksi pienissä mehutetroja muistuttavissa pakkauksissa. Kai jo vuosi sitten tuotujen maissijauhojen kanssa taitaa olla niin sun näin. Pähkinöitä ja manteleitakin on tullut pakattua matkalaukkuun, vaikka niitä ei Thaimaasta juuri halvemmalla saa.

Ruokakauppojen hyllyillä on tietysti tarjolla muutakin kuin ruokatarvikkeita. Viimeksi löysin 7 Elevenistä perinteisellä tavalla valmistettua hampaidenpuhdistusjauhetta. Ostin pienen pussillisen kyseistä tuotetta, päätin vaihtaa perushammastahnan tuohon jauheeseen ja hämmästyin. Veteen sotkettuna jauhoista tuli raikasta hammaspesuainetta, joka jopa näytti valkaisevan hampaitani.

Saattoi olla vitsi, kun Jorma totesi, ettei minun tarvitse enää päästä yhtään kauemmaksi shoppailemaan, kun onnistun siinä jopa pikkuruisessa lähikaupassamme.

Ei kommentteja: