Jostain syystä Iltalehti, kenties joku muukin tiedotusväline, sai asiasta vinkin. Hetkessä kärpäsestä tuli härkänen. Haastateltiin Luona Oy:n toimitusjohtajaa, sillä Luona ylläpitää kyseistä vastaanottokeskusta. Samoin kuultiin Amican vastaavaa, joka vyörytti virheen harjoittelijalle, jonka kyllä olisi esimiehen mielestä ammattilaisena pitänyt tietää, mitä minkäkin kulttuuritaustan omaavat ihmiset voivat tai eivät voi syödä.
Oli käyty pyytämässä anteeksi mahdollisesti ruokaa maistaneilta. Anteeksi pyysi Luonan lisäksi Amica. Oli oltu yhteydessä korkea-arvoiseen imaamiin tapauksen johdosta. Varmistettiin vielä, että tarvittaessa erheestä kärsineet voivat myöhemmin tavata mainitun imaamin. Ihan niin kuin meillä vakavien onnettomuuksien tai väkivallan jälkeen ihmisille tarjotaan mahdollisuus jälkipuintiin, debriefingiin. Kaiken kukkuraksi oli hälytetty lähistölle poliisi partioimaan mahdollisten mielenilmausten varalle.
Kuvan makkaranmyyjä lapsineen ei liity juttuun. |
Jorma kirjoitti tänään Facebookiimme saman aiheen innoittamana, että minulle ei kasvissyöjänä ole koskaan tarjottu arkkipiispan tapaamismahdollisuutta, eikä ole poliisiakaan soitettu paikalle, kun olen huomannut saaneeni eteeni lautasellisen kanaruokaa. Ei, vaikka on kyllä joskus suututtanutkin ja ruoka on tietysti jäänyt syömättä.
Pitäjänmäen tapahtumat saavat vakavasti puhuen aikaan sen, että muutenkin turvapaikanhakijoita vihaavat saavat taas uutta vettä myllyynsä. Tämä varsinkin on sen luokan uutinen, että se olisi kyllä saanut jäädä kertomatta. Julkistaminen ei aja kenenkään etua. Eiköhän olisi riittänyt, jos ruoanlaittaja olisi käyttänyt muista yhteyksistä tutuksi tullutta sanontaa: "minun moka, sori siitä". Luonan ja Amican haastateltujen osalta voin puolestaan sanoa kokevani myötähäpeää. Että kaikkeen joutuvatkin taipumaan edustamiensa firmojen maineen menettämisen pelossa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti