Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 12. syyskuuta 2012

Töissä kotona

päivis: Hesarin mukana tuli tänään Design-liite. En ihan hahmottanut, miten juttu kotien vajaakäytöstä liittyi aiheeseen design. Jutussa huomautettiin, että koteihin jää paljon hukkaneliöitä, kun ihmiset painuvat muualle töihin. Päiväksi jää melkoisesti viihtyisää tilaa, kun aamulla lähdetään työpaikalle.

Olen varmaan suurimman osan työvuosistani tehnyt töitä kotoa käsin freelancerina. Nykyinen työni on pisin jakso, jonka olen ollut yhteen soittoon palkkatyössä. Vaikka minulla onkin ollut tässäkin työssä monenlaisia työhuoneita, olen tehnyt paljon töitä kotoa käsin. Niin nytkin, vaikka joku voi ihmetellä, miten noin 17 tai 18 neliön matkailuautoon mahtuu vielä työtilakin. Meillä kuitenkin mahtuu, meille molemmille. Matkakotimme on aito tilaihme.

Monesti, varsinkin jos on meneillään joku kirjoitustyö tai muuten vain keskittymistä vaativa homma, en näe mitään järkeä ajaa ensin ruuhkassa reilut puoli tuntia työpaikalle istuakseni siellä jonkun hyväksytyn määrän tunteja ajaakseni sen jälkeen takaisin samassa ruuhkassa. Ja siinä välissä keskeyttääkseni työt siksi, että jollain on asiaa tai itselle tulee hinku päästä pölöttämään jotain muuta kuin työhön liittyvää. Olen jo ikiajat tiedostanut sen, että ns. etätöissä työteho on erilainen kuin työpaikalla ja lyhyemmässä ajassa saa kotona enemmän aikaan kuin työyhteisön keskellä.

Hesarin liitteessä arveltiin, että ihmiset haluavat mennä johonkin muualle töihin. Minä puolestani arvelen, että moni kaipaa oikeasti sosiaalisia suhteita. Haastateltu henkilö ehdotti, että töissä voisi käydä vaikka toisen kotona. Olohuoneessa tai keittiössäkin voisi työskennellä. Hmmm.

Ei kommentteja: