Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 10. huhtikuuta 2024

Olen tyytyväinen vakuutusten maksaja

Olen vuosikymmeniä maksanut vakuutusmaksuja, pakollisia ja vapaaehtoisia. Lähes yhtä monta vuotta olen tuskaillut vakuutusbisnestä ja ajatellut, että minullakin niitä on tarpeettomasti ja varmuuden vuoksi.

Kun pari vuotta sitten ostin kalliin matkapuhelimen, otin siihen vakuutuksen. Senkin varmuuden vuoksi, sillä lasin vaihto töineen maksoi silloin noin tuhat euroa. Laite ei ehtinyt kulkea mukanani montaa kuukautta, kun lähdin metsän kautta mönkijällä kylille ja unohdin kommunikointivälineeni selkäni taakse, tavaratelineen päälle. Siellä se aikansa keikkui, kunnes kylällä huomasin sen pudonneen. Siinä olikin etsimistä. Onneksi polulla tuli vastaan naapuri. Hän soitti minulle ja rikkoutuneesta lasista huolimatta omani "pirisikin" mustikanvarpujen joukossa. Lasin vaihtoon se lensi Bulgariaan ja takaisin. Silloin taisin ensimmäisen kerran olla tyytyväinen vapaaehtoisesti ottamaani vakuutukseen.

Viime kesänä olin jo laittanut kumiveneemme talviteloille lukittuna Jokilampien laiturin viereen, kun syystä tai toisesta kävelin rantaan viikkoa myöhemmin. Huomatakseni veneemme varastetuksi. Jäljistä päätellen rosvot olivat raahanneet sen pitkin syksyisiä niittyjä ja metsiä ties minne. Laaja kotivakuutukseni korvasi kaiken, joilla rahoilla olen tai olemme nyt ostaneet upouuden intiaanikanootin. Sen jälkeen olin hyvin tyytyväinen vakuutuksen ottaja.

Eilen olin laittavinani älypuhelimeni juuri Turkista netin välityksellä ostamani luomupuuvillaisen kylpytakin taskuun. Mutta jotenkin se sujahti taskun viereen, siitä pihasoralle ja kuinka ollakaan, taas lasi rikki. En sitä juuri harmitellut, sillä muistin vakuuksen korvaavan kaksi vahinkoa vuodessa. Tyytyväisyyden lisäksi olin jo vähän onnellinenkin monesti mielessäni parjaamista vakuutuksista. 

Lähdin viemään laitetta Jumbon Fonumiin lasinvaihtoon ja istuin hopeanharmaaseen, vanha rouva Avensikseen. Silloin huomasin omia aikoja tuulilasiin tulleen halkeaman. Jotenkin alitajunta raksutti, että olen saattanut ottaa pakollisten liikennevakuutuksen lisäksi myös lasivakuutuksen. Ja kyllä vain, vakuutus oli. 

Viime kesänä pohdin voikohan naarmuuntunutta tuulilasia jotenkin kiillottaa tai jossakin kiillotuttaa? Enää ei tarvinnut sitä miettiä, kun Carglass laittaa vakuutusyhtiön piikkiin ensi viikolla omavastuun maksettuani uuden lasin. Itse olen nyt hyvin tyytyväinen ja onnellinen vakuutusten maksaja.

Ei kommentteja: