Kyseessä on Alvarin ja hänen ensimmäisen vaimonsa Ainon suunnittelema rakennus. Kaunis, joka varsinkin aikoinaan on ollut vaikuttava kokonaisuus. On se sitä hyvin hoidettuna vieläkin.
Itselleni oli vuosia jatkunut kielteinen suhtautuminen Alvarin tekemisiin, josta mieleni hänet tällä reissulla vapautti. Sen aiheutti ehkä väärä käsitykseni, että hän ei juuri liikuntarajoitteisista piitannut.
Tämän Paimion hissin sanotaan olevan Pohjoismaiden ensimmäisen maisemahissin |
Samalla, parikymmentä vuotta kestäneellä Keski-Suomen reissulla tein osaltani myös kaikkeni saadakseni Jyväskylän yliopiston juhlasalirakennukseen hissin. Epäonnistuimme silloin, sillä Alvarin toinen vaimo, Elisa Aalto sanoi, että hissi tulee vain kuolleen ruumiini yli. Ja niin tulikin.
Mutta Elisa Aalto oli vain suunnitteluapulainen Alvarin suunnitellessa juhlasalia. Joten hissihankkeen osalta, olisi Alvarin oma mieli voinut olla eläessään suosiollisempi. Luulen, että Elisalla oli miehensä kuoleman jälkeen noussut asema niin sanotusti hattuun.
Näin ajattelin Paimion parantolan pienistä suunnittelun yksityiskohdista. Isojen ovien vetimetkin olivat pitkät, puolen oven mittaiset, jotta lyhyempikin voi tarttua raskaaseen oveen itsensä kannalta hyvältä korkeudelta.
Ehkä Alvar Aalto halusikin, että hänen luomuksensa ovat ensi sijaisesti tarkoitettu käyttöön. Ja vasta sen jälkeen taideteoksia.
1 kommentti:
Todellakin, Elissalla oli ehkä oma näkemyksensä eikä tuolloin vielä ymmärretty rakennuksen todellista arvoa. Vertaan tässä arvostusta Sibeliuksen yleisön sen aikaiseen vastaanottoon blogissani https://kohteessa-konserttisarja.blogspot.com/2019/11/aaltomaista-paranemista.html?m=1
Lähetä kommentti