Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 13. tammikuuta 2017

Kadonnut Finnairin hymy

päivis: Olemme usein vitsailleet, kun joku hymyilee leveästi, mutta jotenkin pakotetusti, että siinä on Finnairin hymy. Noita hymyjä olemme varsinkin lukuisilla Thaimaan-lennoillamme tottuneet näkemään. Mutta olisi väärin väittää, että Finnairin lentoemännät ovat teeskentelijöitä. Oikeasti he osaavat huomioida asiakkaat - ja hymyilevät, vaikka siihen ei aina niin suurta syytäkään olisi.
Tämän kehnonpuoleisen "Finnairin hymyn" olen julkaissut
aikaisemmankin jonkun blogini yhteydessä.
Mutta Singaporen-lennoilla asia onkin sitten toinen. Matkalla Helsinki-Vantaalta Singaporeen pääsimme kokemaan miltä Finnairin matkustamon henkilökunta voi tylyimmillään vaikuttaa. Joukossa ei ollut ainuttakaan suomalaista lentoemäntää. Vain lähtöä edeltäneet kapteenin kuulutukset vaikeuksista saimme kuulla suomen kielellä. Kaikki muu kuuluttaminen hoidettiin englanniksi.

Olen aikaisemmin ajatellut, että turhaan suomalaiset lentoemot valittavat siitä, että heidän työnsä katoaa aasialaisten hoidettavaksi. Kuvittelin, että on hyvä, jos myös aasialaiset matkustajat saavat omien maannaistensa ja -miestensäkin palveluksia lentojen aikana. Nyt ymmärrän asiakkaan näkökulmasta, mitä tuo "palvelu" tympeimmillään voi tarkoittaa.

Emme olleet lentämässä Thaimaahan, joten hymyjen maan kansalaisia lentoemäntien joukossa ei todennäköisesti ollut. Oli sen sijaan kiinalaisilta vaikuttaneita lentoemosia ja varmasti Singaporesta kotoisin olevaa matkustamohenkilökuntaa. Jälkimaku palvelusta on karvas.

Finnairin linjaus heivata kotimaiset lentoemännät pois ainakin nyt tuolta Singaporen reitiltä on ehdottoman epäonnistunut. Suomalaiset lentoemännät varmasti pystyisivät läsnäolollaan antamaan aasialaisille kollegoilleen mallia siitä, mitä asiakkaan huomioiminen tarkoittaa.

Kun näitä suomalaisia ei matkustamossa nähty, moni avunpyyntö tai kysymys jäi varmasti esittämättä, koska henkilökunta osoitti koko olemuksellaan, etteivät matkustajien asiat heitä voisi vähempää kiinnostaa. Niin kiireisesti ja asiakkaitaan millään tavalla huomioimatta Finnairin virka-asuun pukeutunut henkilökunta pyyhälsi pitkin käytäviä ja näytti tekevän työnsä lähinnä pitkin hampain.

En tiedä, mikä Finnairin aasialaisten lentoemäntien rekrytoinnissa tai koulutuksessa on mennyt pieleen. Kun Singaporessa siirryimme Jetstar Asian lennolle kohti Bangkokia, meno oli jo aivan toista. Reilun kahden tunnin lennon ajan tuntui, että matkustaja, jos ei nyt ihan kuningas ollutkaan, niin ainakin asiakas, jonka henkilökunta halusi ottaa ystävällisesti ja lämpimästi huomioon.

Ei kommentteja: