Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 30. heinäkuuta 2016

Kuuluuko vastaantulevaa karavaanaria morjestaa?

päivis: Huomasin, että ongelmatonta ei ole matkailuautolla ajaminenkaan. Edellisessä blogissani toissapäivänä kirjoitin eräästä toisesta ongelmastani, johon en kuitenkaan nyt puutu. Tänään ja eilen olen kokenut ongelmalliseksi vastaantulevien karavaanareiden kohtaamisen.

Olen ajanut matkailuautoa vuodesta 2004 alkaen enemmänkin, sillä silloin ostimme Euramobilimme. Ajokokemuksen kautta olen tullut käsitykseen, että matkailuautoilla ajavat morjestavat toisiaan. Matkailuvaunulla liikkuvat sen sijaan eivät morjesta matkailuautoilijoita. Olen uskonut heidän sen sijaan morjestavan toisia vaunun vetäjiä.

Nyt olen huomannut, että matkailuvaunulliset ovat alkaneet morjestaa meitä, siis matkailuautoilijoita. Tästä olen tuntenut suorastaan myötähäpeää. Eihän niin kuulu tehdä! Tai kun kerran morjestavat, olen morjestanut takaisin, sillä uskon vaunun kanssa liikkuvien pitävän matkailuautoilijoita epäkohteliaina, jos käsi ei vastaan tullessa nouse pystyyn.

Kaikkien kohdalla, autoilijoiden ja vaunuilijoiden, toimin kuitenkin yleensä niin, että nostan kättä vasta kun vastaantulija nostaa ensin. Varsinkaan matkailuvaunullista ajoneuvoa en moikkaa ensimmäisenä.

En arvannutkaan, miten arasta asiasta tässä on kyse. Googletin nimittäin aihetta ja huomasin, että olen ollut puutteellisen informaation varassa. Kovinkin oleellista kun näyttää olevan se, onko auton tai vaunun etupuolella SF-karavaanareiden tarra. Tarran olemassaolo tai puuttuminen määrittää, nostetaanko tassua vai ei. Hirveästi karavaanarit ovat keskustelupalstoilla myös nähneet vaivaa selittäessään, miksi tarra ei ole auton tai vaunun etupuolella.

Minä olen antanut itselleni luvan uskoa, että jos vastaan tulevan matkailuauton kuski tai kartanlukija ei morjesta, kyseessä on vuokra-auto, jossa ei tunneta karavaanareiden kirjoittamattomia sääntöjä. Nyt joudun tarkistamaan näkökantojani, jos kyse sittenkin on siitä, ettei meillä ole tuota maagista tarraa. Ja käykö nyt niin, että alan itsekin ajaessa haeskella vastaantulijan jostain ylänurkasta tietynlaista tarraa? Ja mitä teen, jos sellaista ei osu silmiin?

Tämä ei tietenkään ole karavaanarijäsenyyttä osoittava tarra. Tämä on joko
varteenotettava ohje tai taidetta. Ehkä molempia. Bongattu matkan varrelta.
Myös käden liikkeellä taitaa olla merkitystä. Ehkä vitsinä joku keskustelijoista heitti ajatuksen, että kättä voi heiluttaa vaikka sivuikkunasta, jos on syytä epäillä, että morjestaminen ei näy hieman tummennetun tuulilasin takaa. Ja tosiaan, ajoissa pitää nostaa kättä. Minulla tervehdys saattaa jäädä joskus pelkästään sormien kohotukseksi ratista tai pään nyökkäämiseksi. Mutta toivon mukaan velvollisuus on kuitenkin täytetty, vaikka karavaanareiden jäsenyyden osoittavaa tarraa ei Matkakotiimme olekaan liimattu.

Ei kommentteja: