Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 28. toukokuuta 2016

Vïinan mielikuvamainonta

jormas: Jonkun aikaa olen kiinnittänyt huomiota siihen, että päättäjät suhtautuvat kovasti erilailla kahteen, kansan suussa maistuvaan tuotteeseen. Alkoholiin ja tupakkaan. Joista kumpikaan ei ole elämisen kannalta tärkeää. Vaan päinvastoin, sillä itse tuotteita käyttämällä, mutta myös käytön oheisilmiöinä moni elämä päättyy ennen aikaisesti. Kuka kuolee keuhkosyöpään ja kuka väkivallan uhrina puukkoon jne.

Tupakan suhteen mennäänkin koko ajan tiukempaan suuntaan. Mainonta ei ole ollut sallittua enää pitkiin aikoihin ja itse savukerasiatkin on oltava myyntipaikoilla piilossa. Julkisissa tiloissa ei saa polttaa ja parveketupakoinnin kiellon mahdollistava lainsäädäntökin on olemassa. Valmisteilla taitaa olla myös lakiesitys, joka kieltää omassa autossa tupakoinnin, jos kyydissä on lapsia.

Vaan toisin on alkoholin laita. Sen markkinoinnissa ei tunnu olevan mitään rajoja. Ravintoloiden aukioloaikoja venytetään joka suuntaan ja anniskelumahdollisuuksia monipuolistetaan. Puistoissa ja yleisillä paikoilla juominen on sallittua muulloinkin kuin vappuna ja juhannuksena. Omanlaisensa huippu alalla on alkoholin mielikuvamainonnan salliminen. Ymmärrän tämän kaiken, jos ei näe mitään muuta kuin oman napansa. Mutta asiassa on monia muitakin puolia, joista olen vuosikymmenten aikana kirjoittanut eräänkin palstametrin.

Kyseessä on siksikin merkillinen päätös, sillä se ei heijastele lainkaan kansan mielipidettä. Kansan mielestä alkoholilla on liian suuri rooli suomalaisessa elämänmenossa. Näin ajattelee kolme neljästä (75 prosenttia) suomalaisesta. Näkemys on yhteinen eri ikä- ja väestöryhmille. Erityistä huolta kannetaan lasten ja nuorten humalajuomisesta (88 prosenttia). Enemmistö suomalaisista (53 prosenttia) ei koe, että Suomessa oltaisiin oppimassa "eurooppalaista ei-humalahakuista juomista".

Erityisen vähän juomiskulttuurin muutoksiin uskovat alle 25-vuotiaat, joista vain joka kolmas arvelee suomalaisen alkoholinkäytön olevan kehittymässä ei-humalahakuiseen suuntaan.

Valtaenemmistö suomalaisista on sitä mieltä, ettei alkoholia pitäisi mainostaa myönteisillä mielikuvilla. Kolme neljästä (76 prosenttia) pitää hyvänä, että mainoksessa saa kertoa alkoholijuomasta hinnan ja tuotetietoja, mutta ei hyväksy alkoholin mielikuvamainontaa. Näkemys on yhteinen eri väestöryhmille ja eri puolueiden kannattajille. Sosiaali- ja terveysministeriössä valmisteltavana olevalla alkoholin mielikuvamainonnan kiellolle näyttäisi kansalaisten enemmistön tuki. Enemmistö olisi valmis myös kieltämään alkoholimainonnan kokonaan.

Alkoholimainonnan kohdistaminen lapsiin ja nuoriin on Suomessa kielletty. Päihdejärjestöt ovat halunneet kieltää alkoholin mainostamisen jopa kokonaan sillä perusteella, että se aina vaikuttaa myös lapsiin ja nuoriin riippumatta siitä, onko se suoraan kohdistettu heihin. Alkoholiteollisuus puolestaan on luvannut kehittää alan omaa itsesääntelyä väärinkäytösten välttämiseksi.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi toteaa, että tulosten perusteella suomalaisten valtaenemmistö kieltäisi nimenomaan alkoholin mielikuvamainonnan. – Alkoholiteollisuus on pyrkinyt hämmentämään mainonnasta käytyä keskustelua kyseenalaistamalla mainonnan vaikuttavuuden. Mainonnan vaikutuksista nuorten alkoholinkäyttöön on kuitenkin olemassa vahva tutkimusnäyttö, Aalto-Matturi toteaa.

Mutta markkinavoimat saivat tahtonsa läpi ja kansan vastustuksesta huolimatta eduskunta päätti sallia mielikuvamainonnan jatkumisen. Olen pitänyt itseäni niin sanottujen aasinsiltojen rakentamisen osaajana, mutta kyllä markkinamiehet ja -naiset ovat ylivertaisia tälläkin sektorilla. Tässä alla pari esimerkkiä eilisestä Hesarista. Klikkaa kuvia tarvittaessa.


Ei kommentteja: