Sivun näyttöjä yhteensä

lauantai 18. huhtikuuta 2015

Vaaleissa mukana

päivis: Tuskin koskaan olen ollut näin paljon mukana missään vaaleissa. En, vaikka pari kertaa olen ollut itsekin kunnallisvaaliehdokkaana. Olen nähnyt vaalitouhua sekä työn puolesta että muuten vain omasta mielenkiinnosta.

Vaaleihin valmistautuminen töissä alkoi hieman jo viime vuoden puolella, mutta varsinaisesti tammi-helmikuussa, kun olin mukana suunnittelemassa vaalikiertuetta neljälle eri paikkakunnalle. Veimme Hyvinkäälle ja Riihimäelle, Jyväskylään, Turkuun ja Poriin Mennään bussilla -kiertoajelun ja Q-teatterin esityksen. Kierros alkoi helmikuun loppupuolella Hyvinkäältä, jossa kierros päättyi teatteriesitykseen Riihimäellä. Viimeinen tapahtuma oli melkein kolme viikkoa sitten Porissa.

Yksityishenkilönä olen ollut jakamassa vaalimainoksia ja ehdokkaan nimellä varustettuja purkkapakkauksia. Kai siinä tuli samalla kehuttuakin Helsingistä eduskuntaan pyrkivää tuttua. Muutaman kerran olen käynyt myös uusimaalaisten ehdokkaiden vaaliteltalla. Hjallis Harkimoakin on tullut käteltyä ja vaihdettua muutama sananen Jemenin panttivankeudesta tutuksi tulleen ehdokkaan vaimon kanssa.

Pari kertaa kävin myös vaalikoneella, mutta ehdokas, johon päädyin, ei kuitenkaan löytynyt koneen kautta. Päätökseni oli ehkä enemmänkin ahaa-elämyksen tulos. Huomenna hän saa ääneni eli toimeksiannon, kuten yksi keskisuomalaisehdokas näkyi vaalimainoksessaan mainostavan. Hänen mukaansa äänestäjän antama ääni ei siis ole lahja. Minusta ääni on tuki ehdokkaalle ja ehkä samalla myös tuki ehdokkaan edustaman puolueen arvoille.

Oma ehdokkaanikin on Keski-Suomesta, koska edelleen olen kirjoilla Laukaassa. Tulo työasioiden vuoksi Jyväskylään sattui sopivasti vaaliviikonlopulle. Nyt pääsen äänestämään varsinaisena vaalipäivänä. Se on paljon juhlallisempaa kuin ennakkoon äänen antaminen.
Jyväskylän kävelykadulla oli huomisten vaalien ansiosta lähes karnevaalitunnelma.
Kävimme tänään Jyväskylän kävelykadulle, jossa vaalitunnelma tuntui olevan huipussaan. Paikalla olivat varmaan kaikki ehdokkaita asettaneet puolueet. Läheskään samanlaista vaalifiilistä en havainnut Helsingin keskustassa Narinkkatorin kulmilla, kun eilen kävin siellä työpäivän jälkeen.

Käynti Jyväskylän  keskustassa oli muutenkin mieluinen. Tapasin siellä monia vanhoja tuttuja, joita en ole nähnyt vuosikausiin, en ehkä jopa vuosikymmeniin. Tipulan kouluvuosieni luokkakaverini Anitankin näin pitkästä, pitkästä aikaa. Anitalle tosin piti ensin antaa vihje, kuka olen, kun itse olin ensin tunnistanut hänet. Mutta muut vanhat tutut tunsivat. Tuntui mukavalta.

Jostain korviimme tarttui sana vaalipulla. Ennen Laukaaseen tuloa kävimme kaupassa ja sieltä ostimme kahdetkin vaalipullat. Ensimmäiset syötiin äsken ja seuraavat sitten huomisiltana, kun jännitämme vaalituloksia.

Ei kommentteja: