Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 2. marraskuuta 2012

Sametin saarella

päivis: Blogissa oli parin päivän tauko, kun kävimme Koh Sametin saarella. Nimi ei viittaa samettiin, vaikka voisikin, sillä ilma siellä on samettisen lämmin ja pehmeä, kuten merivesikin. Lisäksi vesi on huomattavasti kirkkaampaa kuin täällä Pattayan suunnalla. Johtunee siitä, että Koh Sametilla rannat ovat vaaleata hiekkaa, joten veteen ei pääse sekoittumaan humusta, kuten täällä meillä päin. Vaalea hiekka on melkein kuin valkoista vehnäjauhoa tai lähes tulkoon perunajauhoa.

Koh Samet on luonnonsuojelualuetta, mutta suosittuna turistisaarena luonnosuojelu on vaikeaa. Tai ainakin suurelta osalta turisteista se näkyy unohtuvan. Edes Pattayalla en ole nähnyt niin paljon lasinsiruja rannoilla. Onneksi emme niihin tallanneet, vaikka enimmäkseen kuljimmekin paljain jaloin.

Saari ei taida olla kovin omavarainen muuten kuin luonnonkauneutensa suhteen. Seurasimme, miten laivoilla tuotiin vettä, joka johdettiin saareen säiliöihin paksuilla letkuilla. Tätä tapahtui samaan kohteeseen ainakin kaksi kertaa päivässä. Pois lähtiessä näimme, miten laivastamme purettiin (tai melkein lennätettiin, kuten kuvasta näkyy) laiturille säkeittäin jääkuutioita. Me turistit tietysti haluamme juoda juomamme viileinä, joten jokainen saarella kävijä on siis ehkä huomaamattaan edesauttamassa tätä hullutusta.

Ajoimme Koh Sametin vastarannelle Phantomilla, joka jäi rannan parkkiin. Lähtösatama oli jonkin sortin kunnallinen laituripaikka Ban Phenissä. Onneksi sataman nimi jäi mieleen, sillä paluulippumme kelpuutettiin laivaan, joka rantautuikin aivan eri laituriin. Emme olleet varanneet yöpymispaikkaa etukäteen. Emmehän edes lähtiessä tienneet, montako päivää viivymme saarella.

Vong Duengin hiljainen ranta aamulla kukonlaulun aikaan.
Ensimmäisen yön vietimme halvahkossa bungalovissa ja toisen yön toisella rannalla ihan eri laatu- ja hintaluokan majoituksessa. Suunnittelimme tekevämme joskus patikointiretket, jolla kiertäisimme saaren ympäri ja yöpyisimme aina sopivan päivämatkan jälkeen. Jo nyt innostuimme kokeilemaan kävelyä ja vaihdoimme rantaa nousemalla saaren poikki korkean mäen ylittävän, todella huonokuntoisen tien kautta. Paluumatkan teimme rantoja ja polkuja pitkin takaisin saaren pääsatamaan.