Sivun näyttöjä yhteensä

perjantai 15. syyskuuta 2017

Parin viikon vierailu yhdistykseen nimeltä Uusi Mahdollisuus ry, osa 1

jormas: Loppukesästä osallistuin Sininauhaliiton järjestämille Syysrasteille, joilla olen ollut ainoana ihmisenä maailmassa joka kerta. Saavutus sekin. Kyseessä on Sininauhaväen asiakkaiden ja vapaaehtoisten vastuunkantajien sekä työntekijöiden reippaan parin päivän yhteistapaaminen. Ollaan yhdessä ja ammennetaan Isän välittämää voimaa toisistamme.

Luultavasti juuri Syysrasteilla vuonna 00 olen tavannut Ritva Heinosen. 00 tarkoittaa luonnollisesti vuotta 2000. Joka tapauksessa, kun tällä kertaa Iitin Perheniemessä tervehdittiin, hän sanoi: "Kuule Jorma, kun minä en ole pitänyt lomaa moniin vuosiin, niin voisitko sinä tulla tuuraamaan minua Sysmään yhdistyksemme toimitalolle joksikin aikaa?" Kun tätä tovin tuumasin, sanoin että voisinhan minä tullakin.

Syitä oli monia. Ensinnäkin oli hienoa olla Ritvan ja varmasti koko väen luottamuksen arvoinen. Toisaalta tuntui elämänmakuiselta voida kokea olevansa tälläkin tavalla hyödyksi ja hyödyllinen. Mutta kolmanneksi ehkä se tärkein. Sininauhaliitossa on satapäinen kolmannen sektorin toimijajoukko, jossa on useita työn uuvuttamia tekijöitä. Jotka joko ovat tai kokevat olevansa niin korvaamattomia, että ei ole ollut mahdollisuutta virkistymiselle, itsekkäästi vain itselle, saati sitten oikealle lomalle. Toisaalta mainituissa järjestöissä on pilvin pimein laillani kypsään ikään ehtineitä senioreja, eläkeläisiä, elämänsä leppoistamisvaiheessa olevia, jotka ovat tehneet pitkän päivä ja joskus yötyönkin samalla sektorilla.

Joten kokemusta pitää jonkun yhdistyksen laiva pinnalla muutaman päivän tai vaikkapa kuukauden, olisi muillekin jaettavaksi. Ja mikä tärkeintä, kysymys ei ole silloin rahasta, sillä minua ei Sysmään olisi rahalla saanut. Tarvittiin siis jotain muuta, joista jo edelle kerroin.

Ritvasta ei kuitenkaan mitään kuulunut, joten ehdin jo ajatella, että luopumisen ja irrottamisen tuska jne. Kunnes joku päivä sitten häneltä tuli sähköposti, että päivämäärä Jorma lähestyy, oletko valmis ja lupauksesi takana. Olin päättänyt, että tässäkin asiassa voin olla yksi marmattaja muiden marmattajien joukossa tai tehdä asialle jotain. Nyt teen siis asialle jotain ja olen siitä esimerkkinä muille. Tuleva viikko tai pari osoittaa olenko hyvä vai huono esimerkki. Joten täällä ollaan. Siitä lisää tulevina päivinä.

Ei kommentteja: