Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 4. huhtikuuta 2017

Finlayson tulee taas, olemmeko valmiit?

Silloin tällöin kuluttajamarkkinoille ilmestyy jotakin, jonka markkinointi kolahtaa minuun. Näin on Finlaysonin laita. Konkurssikypsän yrityksen uudet omistajat Jukka Kurttila, Petri Pesonen ja Risto Voutilainen käänsivät vuonna 1820 perustetun yrityksen suunnan. ”Olemme tehneet hirveästi duunia. Olemme muuttaneet kaiken. Mehän räjäytettiin koko yritys”, sanoo Jukka Kurttila. Finlaysonin omistajat hymähtävät, että yritys ei ole kärsinyt taantumasta, sillä liikevaihto oli ”laskenut sata vuotta”. Nyt on uudistettu suunnittelua, myyntiorganisaatiota ja markkinointia, mutta brändin henki on oikeastaan palautettu James Finlaysonin perustaman tehtaan juurille.

Finlaysonin tarina alkaa vuodesta 1820. Lyhyessä ajassa siitä tuli Skandinavian suurin teollinen yritys. Sen kasvu perustui ainutlaatuiseen rohkeuteen ja ennakkoluulottomuuteen. Sen kutomosalissa sytytettiin Pohjoismaiden ensimmäinen sähkövalo, yrityksellä oli oma sairaala, päiväkoti, koulu, palokunta, apteekki ja vanhainkoti. Se loi oman sosiaaliturvajärjestelmän aikana jolloin sellaisesta ei oltu kuultukaan. Merkittävintä kuitenkin on se, että Finlayson oli ensimmäinen yritys Suomessa, joka tarjosi naisille mahdollisuuden itsenäiseen elämään – oman asunnon ja toimeentulon.

1951, vuosi syntymäni jälkeen perustettu ateljee toimi etujoukoissa aikana jolloin skandinaavinen tekstiilidesign valloitti maailman omaperäisen pelkistetyllä, värikkäällä ja raikkaalla otteellaan. Tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, miksi Finlayson on edelleen yksi Suomen rakastetuimmista kodintekstiilivalmistajista. Ehkäpä tuhansilla ja tuhansilla ihastuttavilla, muistoja herättävillä kuoseillakin on oma osuutensa tarinassa, joka tänä päivänä elää ja hengittää uusien omistajien kautta uutta tulemista – rohkeaa ja ennakkoluulotonta – juuri sellaista, josta yrityksen perustaja James Finlayson voisi olla ylpeä.

Mutta mitä ovat uudet omistajat tehneet? Siitä alla kolme esimerkkiä:

Nyt voit nukkua Tom of Finland -lakanoissa

Tom of Finland pääsi postimerkkeihin, ja tekstiiliyritys Finlayson julkisti Tom of Finland -mallistonsa. Finlaysonin toimitusjohtajan Jukka Kurttilan mukaan yritys pyrki kodintekstiileillä ulkomaille. Mallistoon kuuluvat mustavalkoinen lakanasetti, kylpy- ja käsipyyhkeet sekä kassi, joissa kaikissa poseeraavat tutut, nahka-asuun pukeutuneet Tom of Finland -miehet.

Tom of Finland -taiteilijaa Touko Laaksosta (1920–1991) pidetään yhtenä Suomen tunnetuimmista kuvataiteilijoista maailmalla. Kuuluisuuteen Laaksonen nousi maskuliinisilla, homoeroottisilla piirroksillaan. Hänen piirroksensa ovat nousseet ikoniseen asemaan ja vaikuttaneet myös popkulttuuriin ja muotiin. Niin tai näin, tämä ei suuresta mielenkiinnosta huolimatta purrut isossa maailmassa ja tuote niin sanotusti floppasi.

Ei mikään lakananvaihtoviikko

Finlaysonin kampanja tuotti tonnikaupalla vanhoja lakanoita, jotka saivat uuden elämän räsymattoina Etelä-Pohjanmaalla. Finlaysonin vanhojen lakanoiden kierrätyskampanja onnistui yli odotusten ja sai jatkoa. Kerättyjen lakanoiden valmistaminen räsymatoiksi ei ole ollut kuitenkaan aivan yksinkertainen hanke, koska teollisen kutomisen perinne on Suomesta jo katoamassa.

Jukka Kurttilan korvaan tarttui, että joka vuosi menee Suomessa kaatopaikalle haudattavaksi tai poltettavaksi 90 tuhatta kiloa tekstiilejä. – Se alkoi tuntua ihan järjettömältä se määrä ja tuli sellainen ajatus, että tässä ei varmaan mene kuin viisi vuotta, kun me Suomessa ja länsimaissa ajatellaan, että oltiin me hulluja, kun heitettiin hyvää raaka-ainetta noin paljon kaatopaikalle.

Finlaysonilla tiedostettiin omakin vastuu tilanteesta ja alettiin miettiä, voisitko asialle yrittää tehdä jotakin. Ajatus kypsyi lopulta siihen, että rakennetaan ketju, jonka toisessa päässä on valmis tuote. – Onhan niitä kaiken maailman lakananvaihtoviikkoja, mutta me haluttiin tehdä tämä kunnolla.

Jesus tulee, oletko valmis?

Ainutlaatuisessa tuotteessa on käytetty samaa materiaalia ja sidosta, kuin tähän päivään säilyneessä Torinon käärinliinassa, jonka sanotaan juontavan juurensa mahdollisesti jopa ajanlaskumme alkuun. Tuotteen nimi ja itse tuote ovat kunnianosoitus vanhalle, kestävälle valmistustavalle, jonka halusimme tuoda tähän päivään, sanoo Finlayson.

Syyllistyykö Finlayson uskonrauhan loukkaamiseen? – Valmistaa Jeesus-lakanoita!
Onko Finlaysonin, jota nykyään moni Fingaysoniksi kutsuu, homoseksualistinen toimitusjohtaja Jukka Kurttila ylittänyt rajan? Nauraako Kurttila räkäistä naurua vitsille, jossa kerrotaan Jeesus-lakanan olevan kuin pakanamaan kartta? Näin pohtii joku sosiaalisessa mediassa ja blogissaan.

Finlayson toi nyt markkinoille pussilakanan, jolla on 50 vuoden takuu. Finlayson väittää tuotteessa käytettävän samaa valmistustekniikkaa kuin Jeesuksen käärinliinoissa, mistä tuotteelle keksittiin nimi Jesus-pussilakana.

Ostan lakanat

Kun osa kristittyistä veti herneen nenään Tom of Finlandin satiinilakanoista, niin saapa nähdä kuinka käy uusien Jesus-lakanoiden kanssa. Itse ostan lakanat, sillä minulle on monessa asiassa tärkeää tunne. Tunne siitä, että Vapahtajani nukkui ihmisen luulemaan ikiuneen "samoissa" käärinliinoissa. Ehkä haluan, että maallinen majani poltetaan myös tuhkaksi ostamissani lakanoissa. Ja tuhkat ripotellaan Jokilaakson  Ison kiven juureen leppäkerttujen puuropadan viereen. Joka tulee olemaan erään ajallisuuteni leposija.

Ei kommentteja: