Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 28. marraskuuta 2016

Spirit house

jormas: Minä vähän jatkan Thaikotimme yhteisön rakennuksiin kuuluvasta Henkien talosta. Sillä löysin oivan kuvan kuinka Seven Seasin koirat ovat ottaneet sen myös omaan käyttöönsä. Koska maan filosofiaan tai uskontoon kuuluu, että eläimessä voi olla jonkun kuolleen omaisemme henki ja elämä, ei eläinten päiviä päätetä Thaimaassa lainkaan samoilla kriteereillä kuin esimerkiksi Suomessa. Siksi kai koiratkin saavat olla enemmän missä haluavat. Vartijat niitä puolitehoisesti ja kai vähän turistienkin vuoksi hätistelevät silloin tällöin. Vähän siis samaan tapaan kuin Niilo ajaa pihakanejamme vain silloin kun me olemme läsnä.

Olen silloin tällöin sopivissa kohdissa kysellyt ja muutenkin selvitellyt Henkien talon henkien elämää. Että onko talo tehty hyville vai huonoille hengille vai hengille yleensä. Tai onko henkiä edes hyviä ja huonoja. En tiedä. Käsitykseni kuitenkin on, että hengille viedään päiviksenkin mainitsemia ruokia ja virvokkeita siksi, että ne pysyisivät heille tehdyissä asumuksissa eivätkä innostuisi lähtemään majoistaan häiritsemään ihmisten elämää.

Uskonto tai usko on thaimaalaisella arjessa enemmän läsnä kuin vastaavasti Suomessa. Siitä alan kirjanoppineen käyvät jatkuvaa keskustelua onko buddhalaisuus uskonto tai filosofia. Yksi kristinuskoon nähden oleellinen ero ainakin on. Kristinuskon Vapahtaja sanoi ja julistikin olevansa Jumalan poika. Sen sijaan omaisuutensa myynyt prinssi Siddhartha Gautama, josta tuli Buddha (herännyt tai valaistunut), sanoi olevansa ihminen.

Kuuluisassa Kalamasutrassa hän sanoo, ettei mitään tule uskoa ”vain siksi että niin on usein sanottu tai niin on tapana uskoa – – vain koska niin huhutaan tai niin sanotaan pyhissä teksteissä – – vain päättelyn tai olettamusten pohjalta – – tai sen ajatuksen perusteella, että tämä munkki on opettajamme." Ja onhan kristityissäkin itseni lisäksi muitakin epäilijöitä. Ehkä eniten itse epäilen ihmiseen pesiytyneitä kadotuksen enkeleitä tai sanansaattajia. Jotka lupaavat hammasten kiristysten lisäksi ehkä 1250 asteen ikuista lämpötilaa tuonelassa.

Mutta henkien lisäksi myös Buddha on läsnä käytännössä jokaisen thaimaalaisen arjessa ja juhlassa. Suomi-Seuran talolla Jomtienilla olen joskus katsellut, kun paikalliset naiset ostavat esimerkiksi katukaupustelijalta arvan tai pari, hyppäävät skootterinsa selkään ja ajavat Jomtienin ja Pattayan välissä olevalle Buddhavuorelle viemään asian sinne jonnekin. Joka halutessaan tai tarpeelliseksi nähtyään voisi antaa arvalla maallista rikkautta. Tai kuinka moni thaimaalainen polvistuu aamulla ennen päivän askareita rukoilemaan pyhänä pitämänsä Henkien talon eteen. Thaimaassa on monta kaunista tapaa.

Ei kommentteja: