Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 16. huhtikuuta 2015

Kohtaaminen kattohaikaran kanssa

päivis: Tulin toissa iltana kotiin ja kun käännyin kotitielle, tien vieressä olevalla niityllä seisoi lintu. Tiesin sen olevan haikara, mutta lajitunnistus onnistui vasta googlettamisen jälkeen. Se oli kattohaikara.

Kattohaikaroiden on viime kesänä arveltu tänä kesänä ehkä pesivän ensimmäistä kertaa Suomessa. Siis näin on oletettu. Tähän asti kattohaikaroita on Suomessa tavattu vuosittain vain joitakin kymmeniä tai muutamia satoja korkeintaan. Oli kiva todeta, että minä tapasin nyt yhden niistä. Lähes yhtä mukavalta haikaran kohtaaminen tuntui kuin ilveksenkin näkeminen. Sitähän kuulemma moni metsästäjäkään ei ole koskaan nähnyt. Ja minä olen jo nyt nähnyt ilveksenkin monta kertaa.

Kattohaikara näyttää olevan usein mallina, kun kuvataan vauvaa tuovaa haikaraa. Niissä on siis usein valkoinen lintu, jonka siivissä ja pyrstössä on mustaa.


Sain haikarasta kaksi kuvaa, mutta niiden laatu ei ole kummoinen, koska yritin zoomailla lintua suuremmaksi. Kun yritin varovasti ajaa lähemmäksi, lintu nousi ilmaan ja lensi suoraan auton yli kohti Myllykylää. Sain komean kuvan sinisestä taivaasta eli lintu oli nopeampi kuin minä.

Meillä on Jokilaaksossa myös fasaani-uros aktivoitunut. Aikaisemmin olemme tavanneet fasaanin vain joen toisella puolella, mutta nyt se on löytänyt reittinsä myös meidän puolellemme jokea. Olen mielestäni nähnyt fasaanin myös lentävän, mutta jos se sattuu tepastelemaan tiellä, se juoksee auton edellä niin kuin kani ymmärtämättä, mihin sen kannattaisi paeta.

Ei kommentteja: