Sivun näyttöjä yhteensä

tiistai 8. elokuuta 2023

Viro vai Eesti, mopo vai moottoripyörä

Aivan pelkistetysti voidaan sanoa, että Viro-nimeä suositetaan käytettäväksi ensisijaisena suomenkielisessä puheessa ja tekstissä. Eesti taas on lähinnä naapureidemme omakielinen oman maansa nimi. Periaatteessa Viro ja Eesti ‑nimien suhde on sama kuin Ruotsin ja Sverigen tai Venäjän ja Rossijan.

Tilannetta voidaan verrata myös siihen, että virolaiset käyttävät eteläisestä naapuristaan vironkielistä nimeä Läti, Läti NSV eivätkä sen omakielistä Latvija-nimeä.

Viron suosittamisen perusteena on sen vanha ja vakiintunut asema nimenomaan omassa kielessämme, eikä Viro-nimeä liioin huononna se, että se alun alkujaan on lähtöisin maakunnan nimestä Virumaa, joka vanhastaan on ollut suomalaisille läheinen ja kanssakäymisen kannalta keskeinen.

Yllättävän monen valtion nimellä on samanlainen kehityshistoria maakunnan tai muun pienemmän alueen nimestä kokonaisen maan nimeksi: Ruotsin nimi perustuu Roslagenin maakunnan nimeen ja Suomellakin tarkoitettiin aluksi vain sitä osaa, jota nykyisin kutsutaan Varsinais-Suomeksi.

Yhtä suuri kummallisuus tai oikeastaan vielä suurempi ovat Thaimaassa aikaansa viettävät muutamat suomalaiset mopopapat, jotka eivät pääse sanasta eroon, vaikka thaikieli ei tunne sitä lainkaan saati pappa-Tuntureita, joihin sitä kai pitäisi verrata. Sillä maassa on vain moottoripyöriä, joista suuri osa on yli 125-kuutioisia skoottereita.

Niiden ajamiseen ei riitä suomalainen mopokortti, jolla ei saa Suomessa nykyisin ajaa enää mopoautoa. Eikä ajamiseen riitä kevytmoottoripyörän ajolupakaan, vaan tarvitaan keskikokoisille pyörille tarkoitettu ajokortti. Sinällään huvittavaa, että nämä moposanasta kiinni pitävät seniorit joskus oikein hiiltyvät, kun koitan ohjailla heitä oikeiden termien lähteille.

Siinä joukossa ei ole silmiini sattunut kuin yksi asialinjalla oleva, Jukka Koivistoinen, joka rehdisti ja avoimesti myöntään asian oikean tolan, jonka voi itse kukin todeta Messengerin kuvakaaappauksistani.

Sinällään asialla ei kovinkaan suurta merkitystä ole, mutta on vähän. Sillä aina joskus joku tulee Suomesta mopo- tai kevytmoottoripyöräkortti taskussaan kysellen saako näillä ajaa thaimaalaisia kaksipyöräisiä? Ei saa, mutta alle 125-kuutioiseen saattaa saada Autoliitosta netinkin kautta kansainvälisen kortin rinnalle.  Jolloin pääsisi suomalaisittain sanottuna kevytmoottoripyörän puikkoihin yhdessä suomalaisen ajokortin kanssa myös Thaimaassa. Tästä en kylläkään ole varma. Mutta tiukassa istuvat kielikukkaset; joidenkin suomenkieleen sulloma Eesti ja thaikieleen runnoma suomalainen mopo.

Ei kommentteja: